Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Ekspansja turecka w XVI–XVII w.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia ekspansję Turcji w XVI i XVII w.;
tłumaczy, jakie zagrożenie dla państw europejskich stanowiła ekspansja imperium osmańskiego;
charakteryzuje państwo osmańskie i jego armię.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Podaj miejsca najważniejszych bitew stoczonych z wojskami imperium osmańskiego” i poleca uczniom, aby zapoznali się z tekstami źródłowymi, a następnie w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Po ustalonym czasie wybrana para udziela odpowiedzi, pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują.
Nauczyciel czyta polecenie 3: „Wymień kraje europejskie zajęte przez imperium osmańskie oraz najbardziej przez nie zagrożone” i poleca uczniom, aby wykonali je w czteroosobowych grupach. Wybrana osoba ze wskazanej lub wylosowanej grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 4: wskazują, w czym poseł wenecki dostrzegał największą siłę państwa tureckiego w pierwszej połowie XVI w.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem/nauczyłam się…
Na zakończenie nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.
Praca domowa:
Zapoznaj się z filmami zawartymi w sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
K. Mikulski, J. Wijaczka, Historia powszechna. Wiek XVI–XVIII, Warszawa 2012.
Z. Wójcik, Historia powszechna. Wiek XVI–XVII, wyd. 12, Warszawa 2012.
A. Wyczański, Historia powszechna. Wiek XVI, Warszawa 1987.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Prezentacja multimedialna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.