Autorka e‑materiału: Marta Hilgier i Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: At the Doctor’s / U lekarza

Grupa docelowa: klasa 7 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treść nauczania – cele szczegółowe I.11, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.2, V.8

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z badaniami kontrolnymi oraz objawami chorobowymi.

  2. Uczeń używa czasowników modalnych w celu udzielenia porady zdrowotnej.

  3. Uczeń opisuje, na czym polegają badania kontrolne, i uzasadnia ich znaczenie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę dotyczącą wizyt u lekarza.

  2. Uczeń kształtuje świadomość znaczenia badań kontrolnych i rozwija motywację, by dbać o zdrowie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z filmem, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Do you like going to the doctors? Do you see a doctor only when you are ill? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst A Check‑Up, po czym odpowiadają na forum klasy na pytanie zamykające tekst: When was the last time you went for a check‑up? Następnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a chętna osoba nanosi je na tablicę.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je, powołując się na cytaty z tekstu.

  3. Nauczyciel podkreśla w tekście wszystkie zdania z czasownikiem modalnym should i wyjaśnia zasady jego użycia. Może poprosić uczniów o przetłumaczenie zdań na język polski.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj), porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  5. Nauczyciel podkreśla w tekście wszystkie zdania z czasownikiem modalnym must i wyjaśnia zasady jego użycia. Może poprosić uczniów o przetłumaczenie zdań na język polski.

  6. Uczniowie realizują Exercise 5 (Przeczytaj), porównują odpowiedzi w parach i podają je na forum klasy.

  7. W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Wskazana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  8. Uczniowie oglądają film i porządkują elementy w Exercise 2 (Film). Odpowiedzi prezentują na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną

  9. Uczniowie ponownie oglądają film i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Film). Starają się uzasadnić odpowiedzi poprzez odniesienia do filmu.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie z Exercise 5 (Film): What to do when you’ve got the flu? Uczniowie przywołują informacje z filmu i odpowiadają, a nauczyciel notuje odpowiedzi na tablicy.

  3. Uczniowie w parach odgrywają scenki wizyty u lekarza. Uczeń A odgrywa rolę pacjenta, który zgłasza objawy grypy, a Uczeń B jest lekarzem udzielającym porady. Następnie zamieniają się rolami. Ochotnicy prezentują scenkę na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–4 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

Write an email to a friend from England who doesn’t like check‑ups. In the text:

– write why we need them;

– describe what happens during a check‑up;

– mention whether you go for check‑ups or not.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie zapisują 5 zagadek dotyczących słownictwa z filmu w e‑materiale (np. flu, ear infection, painkillers, prescription, ice pack). Następnie w parach zadają sobie pytania i na nie odpowiadają.