Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: (…) to nie my wybieramy polskość, to ona nas wybiera
J.M. Rymkiewicz
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
redaguje notatkę syntetyzującą na temat Jarosława Marka Rymkiewicza;
bierze udział w dyskusji na temat tego, czy literatura powinna służyć doraźnym interesom określonych osób, ideologii lub polityki;
omawia sposoby tworzenia przez poetów dialogu z tradycją;
wymienia wyznaczniki twórczości Jarosława Marka Rymkiewicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o odsłuchanie krótkich nagrań zawierających informacje o Jarosławie Marku Rymkiewiczu.
https://www.polskieradio24.pl/39,Historia/8829,Rymkiewicz/ Zadaniem uczniów jest przygotowanie notatki syntetyzującej o twórcy.
Faza wprowadzająca:
Chętne osoby prezentują swoje notatki wykonane w domu. Nauczyciel pyta, jaki obraz Jarosława Marka Rymkiewicza jawi się uczniom po odsłuchaniu nagrań.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, podaje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Każda osoba robi to indywidualnie.
Uczniowie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas. Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Czy literatura powinna służyć doraźnym interesom określonych osób, ideologii lub polityki? Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Po upływie wyznaczonego czasu następuje zamiana ról. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.
Nauczyciel poleca, aby wybrany uczeń przeczytał polecenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali odpowiedzi do poleceń. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Nauczyciel wyświetla na tablicy po kolei ćwiczenia nr 4, 5, 6, 7. Zespół klasowy zostaje podzielony na 4‑osobowe grupy, które rozwiązują zadania na czas. Najszybsza grupa przedstawia swoje propozycje i omawia je na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują przedstawione odpowiedzi. Jeśli są one poprawne, grupa wygrywa.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
- W jaki sposób poeta może tworzyć dialog z tradycją?
- Jakie są wyznaczniki twórczości Jarosława Marka Rymkiewicza?
Praca domowa:
Zaproponuj własną interpretację wiersza Mogiła Ordona - postaw tezę interpretacyjną i podaj argumenty ją popierające. (Ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/tworca/jaroslaw-marek-rymkiewicz
https://www.polskieradio24.pl/39,Historia/8829,Rymkiewicz/
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.