Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.6.2
Autor e‑materiału: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was isst man zum Frühstück? / Co jada się na śniadanie?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich preferencji dotyczących śniadania.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawi, jak wyglądają śniadania w innych krajach;
napisze, co jedzą Polacy na śniadanie;
opowie o swoim śniadaniu.
Cele motywacyjne:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
jest nagradzany za proces i postęp;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.
Strategie uczenia się:
Strategie kognitywne:
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców), ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach (w rozmowie z obcokrajowcem, czytając książki, gazety, artykuły online, pisząc listy itd.);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.
Strategie metakognitywne:
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę, np. włączonego radia; podczas czytania opowiadania w języku obcym uwagę koncentruje się na imionach i nazwiskach bohaterów).
Strategie afektywne:
obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych, śmiech, oglądanie komedii, czytanie humorystycznych książek, aktywność fizyczna, słuchanie muzyki itd.).
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca zespołowa,
praca na forum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się zdjęciu i podanie znanych im (prawdopodobnie) wyrazów. Zapisuje na tablicy słowa brzmiące podobnie w wielu językach: Kaffee, Croissant, Toast, Orange.
Następnie prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat czasu, który poświęcamy na zjedzenie śniadania. Nauczyciel pyta: Wie lange esst ihr Frühstück? W razie potrzeby tłumaczy pytanie na język polski, stosując Sandwich-Technik.
Wer isst 5 Minuten Frühstück? - Dzieci, które jedzą śniadanie 5 minut, podnoszą rękę.
Wer isst 10 Minuten Frühstück? - Dzieci, które jedzą śniadanie 10 minut, podnoszą rękę.
... 20 Minuten Frühstück?
... 30 Minuten Frühstück?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Po zapoznaniu się z tekstem, uczniowie łączą się w pary i porównują swoje rozwiązania. Niejasności wyjaśniane są przez nauczyciela na forum.
W mapie interaktywnej uczniowie wykonują polecenia pogłębiające poruszoną już w tekście źródłowym tematykę i utrwalają słownictwo oraz struktury gramatyczne.
W zestawie ćwiczeń interaktywnych uczniowie rozwiązują krzyżówkę, łączą wyrazy w pary, uzupełniają zdania. Celem tych zadań jest utrwalenie nowego słownictwa oraz zastosowania zaimka nieosobowego man i stopniowania przysłówka gern.
Uczeń rozwija sprawność rozumienia ze słuchu. Aufgabe 5 polega na uzupełnieniu tekstu na podstawie nagrania. W Aufgabe 6 uczniowie ćwiczą zastosowanie przysłówka gern. Mają połączyć zdania.
c) Faza podsumowująca:
W Aufgabe 7 uczniowie opisują zdjęcie, natomiast w Aufgabe 8 mają za zadanie opowiedzieć trzem różnym osobom, co jedzą na śniadanie i dowiedzieć się od trzech osób, co one jadają na śniadanie.
Uczeń odpowiada sobie na pytania: Co było dla mnie podczas tej lekcji najważniejsze? Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co mnie zaskoczyło?
Uczniowie mogą pracować w grupach nad projektem. Klasę można podzielić na kilka grup. Każda z nich losuje jakieś państwo (np. Japonię, Turcję, Maroko, Kenię). Zadaniem uczniów będzie wykonanie plakatu na temat tradycyjnych śniadań w tych krajach, podpisanie znanych produktów w języku niemieckim. W razie potrzeby uczniowie pracują ze słownikiem. Grupy mają za zadanie zaprezentować, co w danym kraju lub na danym kontynencie ludzie jedzą na śniadanie.
Praca domowa
Aufgabe 8 można polecić uczniom jako zadanie domowe.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm);
po lekcji: wykorzystanie słownictwa i zwrotów zawartych w mapie interaktywnej do tworzenia własnych plakatów na temat śniadań spożywanych w różnych krajach świata.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0