Numer e‑materiału: 2.4.6.2

Autor e‑materiału: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Was isst man zum Frühstück? / Co jada się na śniadanie?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich preferencji dotyczących śniadania.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawi, jak wyglądają śniadania w innych krajach;

  • napisze, co jedzą Polacy na śniadanie;

  • opowie o swoim śniadaniu.

Cele motywacyjne:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • jest nagradzany za proces i postęp;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.

Strategie uczenia się:

Strategie kognitywne:

  • ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców), ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach (w rozmowie z obcokrajowcem, czytając książki, gazety, artykuły online, pisząc listy itd.);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.

Strategie metakognitywne:

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę, np. włączonego radia; podczas czytania opowiadania w języku obcym uwagę koncentruje się na imionach i nazwiskach bohaterów).

Strategie afektywne:

  • obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych, śmiech, oglądanie komedii, czytanie humorystycznych książek, aktywność fizyczna, słuchanie muzyki itd.).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca zespołowa,

  • praca na forum,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się zdjęciu i podanie znanych im (prawdopodobnie) wyrazów. Zapisuje na tablicy słowa brzmiące podobnie w wielu językach: Kaffee, Croissant, Toast, Orange.

  • Następnie prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat czasu, który poświęcamy na zjedzenie śniadania. Nauczyciel pyta: Wie lange esst ihr Frühstück? W razie potrzeby tłumaczy pytanie na język polski, stosując Sandwich-Technik.
    Wer isst 5 Minuten Frühstück? - Dzieci, które jedzą śniadanie 5 minut, podnoszą rękę.
    Wer isst 10 Minuten Frühstück? - Dzieci, które jedzą śniadanie 10 minut, podnoszą rękę.
    ... 20 Minuten Frühstück?
    ... 30 Minuten Frühstück?

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Po zapoznaniu się z tekstem, uczniowie łączą się w pary i porównują swoje rozwiązania. Niejasności wyjaśniane są przez nauczyciela na forum.

  • W mapie interaktywnej uczniowie wykonują polecenia pogłębiające poruszoną już w tekście źródłowym tematykę i utrwalają słownictwo oraz struktury gramatyczne.

  • W zestawie ćwiczeń interaktywnych uczniowie rozwiązują krzyżówkę, łączą wyrazy w pary, uzupełniają zdania. Celem tych zadań jest utrwalenie nowego słownictwa oraz zastosowania zaimka nieosobowego man i stopniowania przysłówka gern.

  • Uczeń rozwija sprawność rozumienia ze słuchu. Aufgabe 5 polega na uzupełnieniu tekstu na podstawie nagrania. W Aufgabe 6 uczniowie ćwiczą zastosowanie przysłówka gern. Mają połączyć zdania.

c) Faza podsumowująca:

  • Aufgabe 7 uczniowie opisują zdjęcie, natomiast w Aufgabe 8 mają za zadanie opowiedzieć trzem różnym osobom, co jedzą na śniadanie i dowiedzieć się od trzech osób, co one jadają na śniadanie.

  • Uczeń odpowiada sobie na pytania: Co było dla mnie podczas tej lekcji najważniejsze? Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co mnie zaskoczyło?

  • Uczniowie mogą pracować w grupach nad projektem. Klasę można podzielić na kilka grup. Każda z nich losuje jakieś państwo (np. Japonię, Turcję, Maroko, Kenię). Zadaniem uczniów będzie wykonanie plakatu na temat tradycyjnych śniadań w tych krajach, podpisanie znanych produktów w języku niemieckim. W razie potrzeby uczniowie pracują ze słownikiem. Grupy mają za zadanie zaprezentować, co w danym kraju lub na danym kontynencie ludzie jedzą na śniadanie.

Praca domowa

Aufgabe 8 można polecić uczniom jako zadanie domowe.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm);

  • po lekcji: wykorzystanie słownictwa i zwrotów zawartych w mapie interaktywnej do tworzenia własnych plakatów na temat śniadań spożywanych w różnych krajach świata.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec