Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Gospodarcze wykorzystanie surowców mineralnych w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
Treści nauczania
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego. Uczeń:
3.charakteryzuje na podstawie map rozmieszczenie głównych zasobów surowców mineralnych Polski oraz określa ich znaczenie gospodarcze.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje na mapie Polski obszary wydobywania surowców mineralnych,
charakteryzuje gospodarcze wykorzystanie poszczególnych surowców,
wskazuje surowce, które mają największe znaczenie w gospodarce Polski.
Metody i techniki nauczania: blended‑learning
Formy zajęć: indywidualne, grupowe oraz całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa fizyczna Polski
Materiały pomocnicze
Seria: Surowce mineralne Polski, red. Roman Ney, Wydawnictwo Centrum PPGSMiE PAN, 2000‑2009.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, że Polska posiada znaczne zasoby surowców mineralnych, które są wydobywane na szeroką skalę. Zwraca uwagę uczniów na fakt, że są to zasoby nieodnawialne i kiedyś się skończą.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, przedstawia podział surowców mineralnych. Uczniowie wymieniają znane im surowce mineralne.
Nauczyciel dokonuje podziału uczniów na grupy. Korzystając z e‑materiału oraz schematu interaktywnego, uczniowie mają za zadanie opisanie gospodarczego wykorzystania wybranych surowców mineralnych przydzielonych przez prowadzącego/prowadzącą. Uczniowie powinni wskazać złoża tych surowców na mapie fizycznej Polski i odpowiedzieć na pytanie, jakie informacje na temat przeszłości geologicznej kraju można zdobyć, analizując występowanie surowców mineralnych.
Zaprezentowanie wyników pracy przez liderów poszczególnych grup. Nauczyciel uzupełnia informacje, jeśli uczniowie pominęli jakiś istotny element.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne, zgłaszając się do odpowiedzi. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez wymienienie najważniejszych sposobów wykorzystania głównych surowców mineralnych w Polsce oraz dokonanie oceny pracy uczniów.
Praca domowa
Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale
Opisanie przyczyn wycofywania się w Europie z eksploatacji złóż węgla kamiennego i brunatnego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Schemat zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego. Grafika interaktywna może być wykorzystywana np. przy omawianiu tematu dotyczącego rozmieszczenia najważniejszych złóż surowców mineralnych w Polsce.