Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Gospodarcze wykorzystanie surowców mineralnych w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

Treści nauczania

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego. Uczeń:

3.charakteryzuje na podstawie map rozmieszczenie głównych zasobów surowców mineralnych Polski oraz określa ich znaczenie gospodarcze.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje na mapie Polski obszary wydobywania surowców mineralnych,

  • charakteryzuje gospodarcze wykorzystanie poszczególnych surowców,

  • wskazuje surowce, które mają największe znaczenie w gospodarce Polski.

Metody i techniki nauczania: blended‑learning

Formy zajęć: indywidualne, grupowe oraz całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa fizyczna Polski

Materiały pomocnicze

Seria: Surowce mineralne Polski, red. Roman Ney, Wydawnictwo Centrum PPGSMiE PAN, 2000‑2009.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, że Polska posiada znaczne zasoby surowców mineralnych, które są wydobywane na szeroką skalę. Zwraca uwagę uczniów na fakt, że są to zasoby nieodnawialne i kiedyś się skończą.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, przedstawia podział surowców mineralnych. Uczniowie wymieniają znane im surowce mineralne.

  • Nauczyciel dokonuje podziału uczniów na grupy. Korzystając z e‑materiału oraz schematu interaktywnego, uczniowie mają za zadanie opisanie gospodarczego wykorzystania wybranych surowców mineralnych przydzielonych przez prowadzącego/prowadzącą. Uczniowie powinni wskazać złoża tych surowców na mapie fizycznej Polski i odpowiedzieć na pytanie, jakie informacje na temat przeszłości geologicznej kraju można zdobyć, analizując występowanie surowców mineralnych.

  • Zaprezentowanie wyników pracy przez liderów poszczególnych grup. Nauczyciel uzupełnia informacje, jeśli uczniowie pominęli jakiś istotny element.

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne, zgłaszając się do odpowiedzi. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez wymienienie najważniejszych sposobów wykorzystania głównych surowców mineralnych w Polsce oraz dokonanie oceny pracy uczniów.

Praca domowa

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale

  • Opisanie przyczyn wycofywania się w Europie z eksploatacji złóż węgla kamiennego i brunatnego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Schemat zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego. Grafika interaktywna może być wykorzystywana np. przy omawianiu tematu dotyczącego rozmieszczenia najważniejszych złóż surowców mineralnych w Polsce.