Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Zjednoczenie Włoch - podsumowanie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
1) porównuje procesy zjednoczeniowe Włoch i Niemiec w XIX w.;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje przyczyny społeczne i gospodarcze, które doprowadziły do zjednoczenia licznych państw włoskich w jeden organizm polityczny.

  • przeanalizuje poszczególne etapy jednoczenia Włoch.

  • weryfikuje swój stan wiedzy dotyczący wydarzeń na Półwyspie Apenińskim w XIX w., wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Praca indywidualna z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu w medium w sekcji „Gra edukacyjna” układają indywidualnie pytania. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na ilość poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza najlepiej odpowiadających, np. ocenami z aktywności.

  2. Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem i wykonują polecenie nr 1: „Wymień polityków włoskich, którzy przyczynili się w II połowie XIX wieku do zjednoczenia Włoch”. Tworzą notatkę w formie mapy myśli.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 1‑4, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

  4. Uczniowie w parach wykonują kolejne zadanie nr 5. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  5. Nauczyciel udostępnia uczniom za pomocą rzutnika lub tablicy interaktywnej ćwiczenie 6. Uczniowie pracują indywidualnie. Po zalogowaniu się na telefonie, tablecie lub komputerze przystępują do rozwiązywania zadania. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i rezultaty. Prosi wybranego ucznia, który wskazał błędne rozwiązanie, o uzasadnienie swojej decyzji i zaprasza pozostałych uczniów do dyskusji.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie 2 z multimedium.

  2. Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

Historia 1789‑1990. Wybór tekstów źródłowych dla szkół średnich, J. Eisler, M. Sobańska‑Bodnaruk, Warszawa 1995.

Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji, 1815‑1849, pod red. W. Zajewskiego, Warszawa 1991.

P. Kennedy, Mocarstwa świata. Narodziny, rozkwit, upadek, Warszawa 1994.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie na podstawie sekcji „Gra edukacyjna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.