Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Światło widzialne - charakterystyka |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Widmo światła słonecznego” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, że światło jest falą elektromagnetyczną o takim zakresie długości fal, który jest odbierany przez ludzkie oczy. Uczniowie przypominają definicje pojęć opisujących fale (takie, jak długość fali, okres, częstotliwość) oraz stosują je do fal elektromagnetycznych. Przypominają związki pomiędzy tymi wielkościami. Nauczyciel podkreśla dwoistą naturę światła – falową i korpuskularną. Podaje i omawia wzór na energię fotonu. Uczniowie oglądają grafikę interaktywną, wyjaśniającą związek postrzeganych barw powierzchni ciał z zakresem pochłanianego i odbijanego przez nie światła, a następnie odpowiadają na pytania aktywizujące. Nauczyciel odwołuje się do potocznej i dotychczasowej wiedzy uczniów i wspólnie z nimi opisuje zjawisko syntezy addytywnej. Nawiązują przy tym do sposobu postrzegania barw przez ludzkie oko, w którym znajdują się trzy rodzaje czopków rejestrujące trzy barwy: czerwoną, zieloną i niebieską. Uczniowie zauważają, że na zasadzie addytywnego mieszania barw działają na przykład monitory, telewizory, ekrany telefonów komórkowych. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadania 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, 1 - 4 obowiązkowo, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika interaktywna może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości lub jako materiał przy prowadzeniu lekcji metodą odwróconej klasy. |