SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Podział skał ze względu na genezę

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

Zakres rozszerzony: V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

  1. wyróżnia główne minerały skałotwórcze, klasyfikuje skały, przedstawia genezę skał magmowych, osadowych i przeobrażonych.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia sposób powstawania skał,

  • dokonuje podziału skał ze względu na ich genezę,

  • charakteryzuje poszczególne rodzaje skał.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa mentalna, metody operatywne (praca z filmem edukacyjnym, tekstem e‑materiału, rozwiązywanie ćwiczeń)

Formy zajęć: praca w parach, praca w grupach, praca zbiorowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, okazy skał, fotografie skał (których okazów brak w pracowni), kartki z typami genetycznymi skał (do losowania dla grup)

Materiały pomocnicze

W. Mizerski, Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa 2006.

M. Książkiewicz, Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi o przypomnienie różnic między minerałami a skałami (z lekcji 309), minerałów skałotwórczych i genezy minerałów (z lekcji 307).

  • Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom przykładowe skały dostępne w pracowni (np. granit, bazalt, wapień, piaskowiec itp.).

  • Krótka pogadanka o widocznych cechach skał oraz różnicach między nimi.

  • Dyskusja: Czy skały powstają w taki sam sposób jak minerały?

  • Nauczyciel rozdaje parom uczniów tabelę do uzupełnienia na podstawie treści: e‑materiału – załącznik 1.

  • Po uzupełnieniu uczniowie sprawdzają tabelę – typy genetyczne skał z wypisanymi przykładami.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup; przedstawiciel grupy losuje typ genetyczny skał do scharakteryzowania (skały: magmowe plutoniczne, magmowe wulkaniczne, osadowe okruchowe, osadowe organiczne, osadowe chemiczne, metamorficzne).

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale; na jego podstawie tworzą mapę myśli (mogą wykorzystać także inne, dostępne źródła informacji).

  • Nauczyciel wykłada okazy skał dostępne w pracowni – uczniowie mogą je wykorzystać przy prezentacji mapy myśli (wybierają skały ze swojej grupy genetycznej).

  • Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu uczniowie omawiają swoje prace – kolejność wypowiedzi ustala nauczyciel, który może uzupełniać wypowiedzi. Zaleca się wykorzystanie fotografii skał w sytuacji ich braku w pracowni.

  • Wspólnie uczniowie wybierają najważniejsze informacje charakteryzujące daną grupę genetyczną skał – zapisują je w formie notatki z lekcji.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie potrafią rozpoznać omawiane na lekcji skały, podać ich genezę (pytania kontrolne).

  • Następnie nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – uczniowie (pracując w parach) wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, w jaki sposób mogą wykorzystać zdobytą wiedzę etc.

Praca domowa

  • Wypisz nazwy skał występujących najliczniej w okolicy twojego miejsca zamieszkania. Zakwalifikuj je do grupy genetycznej, do której należą. Opisz, w jaki sposób powstały i czym się charakteryzują.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • film edukacyjny można wykorzystać na lekcji z zakresu podstawowego dotyczącej rozpoznawania wybranych rodzajów skał (dział V. 4),

  • film edukacyjny można wykorzystać także na lekcji powtórzeniowej z działu V z zakresu rozszerzonego.

Załącznik 1. (do pracy w parach)

Uzupełnij tabelę na podstawie e‑materiału.

Genetyczny podział skał

Skały ………………………. Skały ……………………….. Skały

…………………...

…………….. …………… …………… …………… …………….

Przykłady skał z każdej grupy