Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Prognoza na jutro, na tydzień, na miesiąc

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

  1. analizuje mapę synoptyczną i zdjęcia satelitarne w celu przedstawienia aktualnego stanu i prognozy pogody.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, co oznacza termin prognoza pogody,

  • charakteryzuje metody prognozowania pogody,

  • ocenia znaczenie prognozowania pogody.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, burza mózgów, gamifikacja

Formy zajęć: praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy, mapy synoptyczne

Materiały pomocnicze:

Atlas chmur (dostęp 1.03.2021).

Dane z serwisu IMGW dotyczące klimatu Polski: meteo.imgw.pl (dostęp 1.03.2021).

K. Olszewski, Jak prowadzić obserwacje meteorologiczne?, www.zycieaklimat.edu.pl (dostęp 1.03.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez przypomnienie, na czym polega prognozowanie pogody – pogadanka, pytania nauczyciela, odpowiedzi uczniów.

Faza realizacyjna

  • Prośba do uczniów o przeczytanie tekstu e‑materiału.

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest udział w grze edukacyjnej, a po jej zakończeniu sporządzenie ogólnej prognozy pogody na podstawie map synoptycznych.

  • Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).

  • Wyświetlenie na ekranie pytań do gry edukacyjnej; wytypowani liderzy grup udzielają odpowiedzi wg zasady określonej przez nauczyciela (ustalona kolejność odpowiedzi, zgłaszanie do każdego pytania itp.); uczniowie uzasadniają wybór wariantu odpowiedzi.

  • Podsumowanie wyników gry edukacyjnej przez nauczyciela, ewentualne uzupełnienie informacji, wskazanie zwycięskiej grupy.

  • Kilkuminutowa burza mózgów w grupach i dyskusja z udziałem wszystkich uczniów nad zagadnieniami zawartymi w poleceniach nr 2 i 3 (sekcja „Gra edukacyjna”), dotyczącymi metod prognozowania pogody i trudności z tym związanych; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające; dyskusja przygotowuje uczniów do przejścia do sporządzenia ogólnej prognozy pogody.

  • Wyświetlenie na ekranie map synoptycznych Europy zawartych w e‑materiale lub wybranych przez nauczyciela ze strony meteo.imgw.pl.

  • Praca w grupach – uczniowie analizują mapy synoptyczne i wykonują polecenie 4 i 5 (sekcja „Gra edukacyjna”) – charakteryzują warunki pogodowe przedstawione na mapach synoptycznych i przewidują zmiany w pogodzie w czasie następnych 24 h.

  • Prezentacja rezultatów pracy na forum klasy, nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające.

  • Nauczyciel podsumowuje prezentowane w dyskusji treści, zwracając uwagę na metody prognozowania, ich słabe i mocne strony, sprawdzalność oraz znaczenie itp.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Sporządzenie ogólnej prognozy pogody na następne 24 godziny na podstawie analizy map synoptycznych dla dowolnie wybranego lub wskazanego przez nauczyciela regionu w Polsce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas innych zróżnicowanych tematycznie zajęć dotyczących cech klimatu Polski (zakres podstawowy: XIV). Znajdzie także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego atmosfery (zakres podstawowy: III). Może służyć zwiększeniu zainteresowania ucznia zachodzącymi wokół niego procesami przyrodniczymi.