Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Dziedzina funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje z wykresu dziedzinę funkcji
oblicza dziedzinę funkcji opisanej wzorem
podaje dziedzinę funkcji opisanej za pomocą grafu, tabelki lub zbioru par uporządkowanych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
śnieżna kula
konkurs zadaniowy
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie biorą udział w mini konkursie zadaniowym.
Przykładowe zadania do rozwiązania.
Ćwiczenie 1.
Narysuj graf funkcji opisanej słownie.
Funkcja każdej liczbie naturalnej dwucyfrowej ze zbioru przyporządkowuje sumę jej cyfr.
Ćwiczenie 2.
Narysuj wykres funkcji opisanej za pomocą tabelki.
Ćwiczenie 3.
Funkcja opisana jest wzorem . Podaj współrzędne punktu przecięcia wykresu funkcji z osią .
Po zakończeniu konkursu nauczyciel omawia rozwiązania zadań i ocenia pracę uczniów. Trzej uczniowie, którzy rozwiązali zadania najszybciej i uzyskali prawidłowe wyniki otrzymują stopień bardzo dobry.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują materiał przedstawiony w sekcji Przeczytaj i próbują usystematyzować informacje na temat sposobów wyznaczania dziedziny funkcji.
Po upływie wyznaczonego czasu tworzą większe grupy, wspólnie uzgadniają wnioski i odpowiedzi.
Porównują swoje spostrzeżenia z pozostałymi uczniami.
Wspólne wnioski przedstawiają na forum klasy.
Uczniowie oglądają animację, samodzielnie rozwiązują podane w niej przykłady, a następnie porównują uzyskane wyniki z podanymi rozwiązaniami. Weryfikują pomysły i formułują wnioski.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak sposoby wyznaczania dziedziny funkcji w zależności od tego, w jaki sposób została opisana funkcja.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Praca domowa dla chętnych:
Wyznacz dziedzinę funkcji opisanej wzorem .
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać do pracy metodą odwróconej klasy.
Uczniowie mogą obejrzeć animację w domu i na jej podstawie przygotować własną prezentację i przedstawić ją na forum klasy.