Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Religia, nauka i filozofia starożytnej Grecji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jak narodziła się filozofia, i wymienia najważniejszych filozofów greckich;
opisuje, jaką rolę w rozwoju nauki odegrała filozofia grecka;
wymienia, osiągnięcia starożytnej Grecji w dziedzinie nauki i kultury, które wykorzystujemy w czasach współczesnych;
tłumaczy, jakie znaczenie w życiu Greków miała mitologia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup, których zadaniem będzie przygotowanie prezentacji na jedno z poniższych zagadnień:
grupa 1 – Filozofowie przyrody oraz najważniejsze osiągnięcia greckiej nauki;
grupa 2 – Słynni greccy filozofowie: Sokrates, Platon i Arystoteles;
grupa 3 – Poglądy sofistów i sceptyków;
grupa 4 – Poglądy cyników, stoików i epikurejczyków;
grupa 5 – Religia w starożytnej Grecji.
Uczniowie powinni przy tym korzystać z różnych źródeł, nie tylko e‑materiału. Grupy wyłaniają swoich przedstawicieli, którzy będą prezentować najważniejsze informacje podczas zajęć.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązuje do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Może zadać uczniom pytanie, z jakimi postaciami nauki czy filozofii kojarzy im się starożytna Grecja. Zapowiada, że na lekcji będą mieli okazję zweryfikować oraz uzupełnić swoją wiedzę.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów, zgodnie z ustaloną kolejnością grup (od filozofów przyrody po religię starożytnej Grecji). Pozostali uczniowie wynotowują najważniejsze informacje, w razie potrzeby zadają pytania prezentującym. Nauczyciel może również wskazać jedną osobę, która będzie zapisywała informacje na tablicy. Po każdej prezentacji prowadzący - jeśli będzie to konieczne - uzupełnia wypowiedź, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Wybrana osoba czyta polecenie 1: „Zapoznaj się z poniższym filmem. Jaki stosunek do swoich bogów mieli Grecy? Porównaj ich wierzenia oraz sposób celebrowania uroczystości do innych starożytnych religii” z sekcji „Film edukacyjny”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź, udziela także uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Zapowiada uczniom, że wspólnie będą rozwiązywać ćwiczenia od 4 do 7 i analizować teksty źródłowe. Uczniowie zapoznają się z fragmentami tekstów, nauczyciel daje uczniom określony czas na przygotowanie się, a następnie ochotnik udziela odpowiedzi. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zaprasza uczniów do krótkiej dyskusji podsumowującej. Zadaje pytania: Czy któryś z omawianych poglądów filozoficznych jest obecny w dzisiejszych dyskusjach o etyce, moralności, szczęściu, sposobie postrzegania otaczającego nas świata? Jak my, współcześni, rozumiemy takie hasła jak cynizm, sceptycyzm czy postawa stoicka, a jak rozumieli je starożytni? Czy któraś z zaprezentowanych idei jest wam szczególnie bliska? Uczniowie krótko dyskutują, przedstawiają swoje poglądy i je uzasadniają.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie 2 z sekcji „Film edukacyjny”.
Wykonaj ćwiczenie 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Musiał D., Świat grecki. Od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008.
Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012.
Paradowski J., Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1992.
Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1–5, tłum. Edward Iwo Zieliński, Lublin 1999.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Film edukacyjny” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie. Film może zostać również wykorzystany w lekcji powtórkowej dotyczącej starożytnej Grecji.