Dla nauczyciela
Autor: Mirosław Zelent
Przedmiot: Informatyka
Temat: Bazy danych – ćwiczenia, etap I
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Sprawdzisz umiejętność posługiwania się językiem SQL, wykonując operacje na trzech bazach danych.
Dokonasz analizy wniosków płynących z każdej zrealizowanej kwerendy.
Poćwiczysz umiejętność korzystania z systemu zarządzania bazami danych MySQL oraz panelu
phpMyAdmin
.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie MySQL w wersji 8.0 (lub nowszej);
oprogramowanie XAMPP.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Bazy danych – ćwiczenia, etap I”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Film samouczek”.
Faza wstępna:
Uczniowie instalują program XAMPP, a następnie importują pliki bazy danych. Nauczyciel w razie trudności prosi, by uczniowie obejrzeli ponownie film i pomogli sobie nawzajem. Weryfikuje, czy wszyscy są gotowi do zajęć.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące baz danych.
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie zapoznają się z częścią tekstową lekcji. Następnie w grupach zapoznają się z zawartymi w sekcji poleceniami i proponują własne rozwiązania. W kolejnym kroku uczniowie weryfikują efekty swojej pracy, zapoznając się z wynikami działania kwerend oraz przykładowymi rozwiązaniami zadań wraz z wnioskami płynącymi z wykonania każdego ćwiczenia.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla systemu MySQL 8.0 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka PHP 7.2 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Film samouczek”, „Przeczytaj”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.