Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ różnych form działalności gospodarczej na środowisko – powtórzenie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
3) analizuje na przykładach ze świata i Polski wpływ działalności rolniczej, w tym płodozmianu i monokultury rolnej, chemizacji i mechanizacji rolnictwa, melioracji i nadmiernego wypasu zwierząt na środowisko przyrodnicze;
4) wyjaśnia wpływ górnictwa na środowisko przyrodnicze na przykładzie odkrywkowych i głębinowych kopalni w Polsce i na świecie oraz dostrzega konieczność rekultywacji terenów pogórniczych;
5) analizuje wpływ dynamicznego rozwoju turystyki na środowisko geograficzne oraz podaje możliwości stosowania w turystyce zasad zrównoważonego rozwoju;
6) ocenia wpływ transportu na warunki życia ludności i środowisko przyrodnicze;
7) analizuje przykłady degradacji krajobrazu kulturowego miast i terenów wiejskich, wyjaśnia rolę planowania przestrzennego w jego kształtowaniu i ochronie oraz wskazuje możliwości działań własnych służących ochronie krajobrazów kulturowych Polski;
8) identyfikuje konflikty interesów w relacjach człowiek – środowisko i rozumie potrzebę ich rozwiązywania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz podaje własne propozycje sposobów rozwiązania takich konfliktów;
9) podaje przykłady procesów rewitalizacji obszarów zdegradowanych i proekologicznych rozwiązań w działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej, podejmowanych na wybranych obszarach, w tym cennych przyrodniczo;
10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
identyfikuje różne rodzaje presji człowieka na środowisko przyrodnicze,
ocenia zmiany, jakie zachodzą w środowisku przyrodniczym pod wpływem różnych form działalności gospodarczej,
określa, jakie działania można podjąć w celu ograniczenia negatywnych skutków antropopresji,
ocenia ślad ekologiczny i ślad węglowy w skali globalnej i indywidualnej.
Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm
Metody nauczania: burza mózgów, pogadanka, dyskusja, metaplan, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału, z grafiką interaktywną)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca zbiorowa na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, karteczki samoprzylepne, 7 kartek do losowania dla grup z nazwą konkretnej formy działalności gospodarczej
Materiały pomocnicze
J. Balon, Przemiany krajobrazu jako efekt antropopresji, ISRL.Poznan.pl (dostęp 8.04.2021).
EarthObservatory.NASA.gov (dostęp 8.04.2021).
M. Jalinik, Antropopresja w ekoagroturystyce, „Ekonomia i Środowisko” 2015, nr 3 (54), s. 192–199.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do lekcji – burza mózgów: nauczyciel prosi uczniów, aby na karteczkach samoprzylepnych napisali po jednym skojarzeniu z pojęciem antropopresja.
Analiza i grupowanie wypisanych skojarzeń, krótka pogadanka na temat antropopresji.
Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.
Faza realizacyjna
Wprowadzenie terminu: antroposfera (tekst e‑materiału).
Nauczyciel wprowadza terminy: ślad ekologiczny, ślad węglowy (syntetyczna miara antropopresji); ocena tych śladów – omówienie grafiki interaktywnej w e‑materiale.
Uczniowie dzielą środowisko pod względem stopnia antropogenicznego przekształcenia (pierwotne, naturalne, kulturowe, zdewastowane) – krótka charakterystyka z wykorzystaniem tekstu e‑materiału.
Nauczyciel dzieli uczniów na 7 grup; ich zadaniem jest przedyskutowanie problemu: „Wpływ na środowisko przyrodnicze różnych form działalności człowieka”.
Każda grupa losuje jedną konkretną formę działalności gospodarczej człowieka (przemysł, transport, urbanizacja, rolnictwo, gospodarka leśna, rybołówstwo, turystyka).
Następnie nauczyciel wyjaśnia, że rozpatrywany problem będzie analizowany metodą metaplanu – przez sformułowanie odpowiedzi na trzy zasadnicze pytania: „Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?”.
Uczniowie dzielą arkusz papieru na trzy części (po lewej – Jak jest?, po prawej – Jak być powinno?, na dole – Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?); analizują część e‑materiału dotyczącą wylosowanej formy działalności gospodarczej (czynniki presji, skutki, przykłady…).
Następnie, dyskutując, zapisują odpowiedzi na postawione pytania.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup omawiają jej rezultaty na forum klasy.
Po wszystkich prezentacjach odbywa się dyskusja o wnioskach wynikających z odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?”.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.
Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.
Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je.
Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co im się najbardziej podobało na lekcji, co było dla nich nową wiedzą, do czego mogą ją wykorzystać itp.
Praca domowa
Przedstaw zmiany, które w środowisku wprowadziła gospodarka człowieka w regionie Twojego zamieszkania. Jakie przewidujesz skutki dla regionu, jeżeli przyczyny tych zmian związane z gospodarką będą nadal występowały?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas lekcji o przykładach działań na rzecz ochrony geo- i bioróżnorodności (zakres rozszerzony: XVIII. 10).