Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Zehn Regeln für eine vollwertige Ernährung. Was hast du auf dem Teller? 10 reguł pełnowartościowego żywienia. Co masz na talerzu?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel główny
Umiejętność wypowiadania się na temat zdrowego i pełnowartościowego odżywiania się.
Podstawa programowa
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wyjaśnia, co oznacza pełnowartościowy posiłek.
podaje przykłady pełnowartościowych dań/posiłków.
zbiera wskazówki dotyczące odpowiedniego odżywiania się.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień,
sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji,
sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
wykorzystuje i rozwija kreatywność,
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
używanie języka pomimo braku wiedzy w zakresie słownictwa i gramatyki – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim), pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania
podająca: pogadanka, opis, wyjaśnienie, praca z tekstem źródłowym;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne;
dyskusja dydaktyczna: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu,
słownik,
tekst źródłowy,
multimedium: katalog interaktywny,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: „Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?” Następnie nauczyciel prosi uczniów o zdefiniowanie w oparciu o własną wiedzę i doświadczenia pojęcia „pełnowartościowego posiłku” oraz o podanie jego przykładów (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu źródłowego, korzystając w razie potrzeby z dostępnych źródeł, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu za pomocą zadań 1‑3 w części Przeczytaj. Następnie uczniowie opowiadają krótko o tym, czego dowiedzieli się z tekstu. Nauczyciel powinien podsumować zadanie dotyczące czytania ze zrozumieniem, inicjując krótką dyskusję na temat reguł zdrowego pełnowartościowego odżywiania się.
Uczniowie zapoznają się z treścią katalogu interaktywnego. Na podstawie informacji w nim zawartych uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści katalogu, wykonując poszczególne ćwiczenia, np. uzupełniają luki w tekście oraz łączą w pary nowo poznane wyrazy i zwroty. Następnie używają nowo poznanych struktur, wykonując ćwiczenia interaktywne (uzupełnianie luk, tworzenie zdań z podanych elementów, kategoryzowanie, wyszukiwanie synonimów i antonimów, rozumienie ze słuchu, dopasowywanie tytułów do tekstów).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wyjaśniają, co oznacza pełnowartościowy posiłek i podają jego przykłady w formie łańcuszka wypowiedzi.
Uczniowie udzielają wskazówek dotyczących odpowiedniego odżywiania się, wyrażają swoje upodobania i preferencje żywieniowe oraz uzasadniają je.
Praca domowa
Zadaniem uczniów jest zaproponowanie jednodniowego jadłospisu dla wybranej osoby, uwzględniając wytyczne dotyczące tworzenia pełnowartościowych posiłków.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktwnego
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, przypomnienie słownictwa związanego z produktami spożywczymi i odżywianiem. Wyrazy lub wyrażenia występujące w katalogu mogą zostać wykorzystane jako hasła w grze Memory. Uczniowie przygotowują w domu karty do tej gry na podstawie udostępnionej im przez nauczyciela listy wyrazów i zwrotów.
W trakcie lekcji: jako źródło struktur leksykalnych i gramatycznych, inspiracja do budowania wypowiedzi pisemnych bądź ustnych na temat odżywiania. Uczniowie w parach przygotowują wywiad z dietetykiem na temat pełnowartościowych posiłków. Nauczyciel może także zorganizować spotkanie z dietetykiem np. w formie online. Wtedy uczniowie mogą zadać pytania i uzyskać na nie odpowiedź.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu pełnowartościowego odżywiania się. Na podstawie treści katalogu uczniowie przygotowują ulotkę informacyjną w języku niemieckim na temat zdrowego odżywiania się lub plakat wizualizujący jedną z zasad odżywiania przedstawionych w katalogu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0