Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.11.7
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich lebe gesund!/Żyję zdrowo!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i udzielania porad na temat zdrowego stylu życia.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyciąga wnioski dotyczące tematyki tekstu na podstawie ilustracji;
porównuje informacje o spożywaniu różnych produktów przez dzieci i młodzież;
formułuje zasady dotyczące zdrowego stylu życia.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, np. angielskim, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
centralizowanie procesu uczenia, np. utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie znajomości języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
konstruktywizm,
kognitywizm,
podająca – wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym,
metoda aktywizująca – gry dydaktyczne,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra dydaktyczna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat roli przyzwyczajeń, niebezpieczeństw dla zdrowia i złych nawyków. Pyta, czy uczniowie wiedzą, jak ta sytuacja wygląda w Polsce.
Jako ciekawostkę nauczyciel może podać wyszukane wcześniej informacje, jaki odsetek dzieci/młodzieży w Polsce żyje zdrowo, uprawia regularnie sport i dobrze się odżywia.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu. Uczniowie zapisują je na tablicy.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli tekst z sekcji Przeczytaj na trzy fragmenty, klasa zostaje podzielona na trzy grupy, każda z nich otrzymuje jeden z fragmentów tekstu. Uczniowie w grupach czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Wyjaśniają sobie wzajemnie informacje zawarte w tekście, tworzą pytania do tekstu. Nauczyciel prosi uczniów, aby grupy zostały wymieszane w taki sposób, aby w każdej z nich byli przedstawiciele wszystkich trzech fragmentów tekstu. Uczniowie w nowych grupach opowiadają o swoim fragmencie oraz zadają wcześniej przygotowane pytania.
Uczniowie w parach doskonalą rozumienie tekstu: zaznaczają zgodne z treścią tekstu dokończenie zdań (Übung 1) oraz określają zgodność zdań z informacjami w tekście (Übung 2). Uczniowie w parach zadają sobie pytania dotyczące informacji z tekstu (Übung 3).
Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie Lebst du gesund? i uzasadniają swoje zdanie. Wybrane odpowiedzi uczniów zostają zaprezentowane na forum. Następnie uczniowie rozwiązują grę z części Gra dydaktyczna.
W celu utrwalenia słownictwa z części Gra dydaktyczna uczniowie łączą zdjęcie z opisem (Übung 1), przyporządkowują przyzwyczajenia do właściwych kategorii (Übung 2) oraz sporządzają na karteczkach listę zasad zdrowego stylu życia (Übung 3). Zasady zdrowego stylu życia zostają zaprezentowane przez uczniów w formie galerii zasad zdrowego stylu życia.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie utrwalają poznane na lekcji słownictwo: uzupełniają zdania właściwymi wyrazami (Aufgabe 1), rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 2) oraz tłumaczą fragmenty zdań z języka polskiego na język niemiecki (Aufgabe 3).
Uczniowie w parach analizują informacje zawarte w tabeli do Aufgabe 8. Najpierw odpowiadają ustnie na pytania w zadaniu, a następnie w parach formułują odpowiedź, którą zapisują w zeszycie.
Praca domowa
Uczniowie przyporządkowują wypowiedzi do usłyszanych tekstów (Aufgabe 4), zaznaczają wyrażenia, które pasują do zdjęć (Aufgabe 5), uzupełniają tekst właściwymi wyrazami (Aufgabe 6) oraz piszą e‑mail, w którym formułują wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia (Aufgabe 7).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry dydaktycznej:
przed lekcją: uczniowie przygotowują chmurę skojarzeń dotyczącą tematu gry dydaktycznej: Ich achte sehr auf meine Gesundheit!;
w trakcie lekcji: uczniowie w parach rozwiązują kolejne zadania i w razie trudności z udzieleniem właściwych odpowiedzi wspólnie analizują swoje błędy;
po lekcji: uczniowie przygotowują fiszki wyrazowe z nowym słownictwem, które wystąpiło w grze dydaktycznej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0