Numer e‑materiału: 3.1.11.7

Imię i nazwisko autora: Beata Mamica

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ich lebe gesund!/Żyję zdrowo!

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania i udzielania porad na temat zdrowego stylu życia.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, niepełnosprawność, uzależnienia, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyciąga wnioski dotyczące tematyki tekstu na podstawie ilustracji;

  • porównuje informacje o spożywaniu różnych produktów przez dzieci i młodzież;

  • formułuje zasady dotyczące zdrowego stylu życia.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, np. angielskim, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;

  • centralizowanie procesu uczenia, np. utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie znajomości języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • konstruktywizm,

  • kognitywizm,

  • podająca – wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym,

  • metoda aktywizująca – gry dydaktyczne,

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra dydaktyczna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat roli przyzwyczajeń, niebezpieczeństw dla zdrowia i złych nawyków. Pyta, czy uczniowie wiedzą, jak ta sytuacja wygląda w Polsce.

  • Jako ciekawostkę nauczyciel może podać wyszukane wcześniej informacje, jaki odsetek dzieci/młodzieży w Polsce żyje zdrowo, uprawia regularnie sport i dobrze się odżywia.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu. Uczniowie zapisują je na tablicy.

  • Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli tekst z sekcji Przeczytaj na trzy fragmenty, klasa zostaje podzielona na trzy grupy, każda z nich otrzymuje jeden z fragmentów tekstu. Uczniowie w grupach czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Wyjaśniają sobie wzajemnie informacje zawarte w tekście, tworzą pytania do tekstu. Nauczyciel prosi uczniów, aby grupy zostały wymieszane w taki sposób, aby w każdej z nich byli przedstawiciele wszystkich trzech fragmentów tekstu. Uczniowie w nowych grupach opowiadają o swoim fragmencie oraz zadają wcześniej przygotowane pytania.

  • Uczniowie w parach doskonalą rozumienie tekstu: zaznaczają zgodne z treścią tekstu dokończenie zdań (Übung 1) oraz określają zgodność zdań z informacjami w tekście (Übung 2). Uczniowie w parach zadają sobie pytania dotyczące informacji z tekstu (Übung 3).

  • Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie Lebst du gesund? i uzasadniają swoje zdanie. Wybrane odpowiedzi uczniów zostają zaprezentowane na forum. Następnie uczniowie rozwiązują grę z części Gra dydaktyczna.

  • W celu utrwalenia słownictwa z części Gra dydaktyczna uczniowie łączą zdjęcie z opisem (Übung 1), przyporządkowują przyzwyczajenia do właściwych kategorii (Übung 2) oraz sporządzają na karteczkach listę zasad zdrowego stylu życia (Übung 3). Zasady zdrowego stylu życia zostają zaprezentowane przez uczniów w formie galerii zasad zdrowego stylu życia.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie utrwalają poznane na lekcji słownictwo: uzupełniają zdania właściwymi wyrazami (Aufgabe 1), rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 2) oraz tłumaczą fragmenty zdań z języka polskiego na język niemiecki (Aufgabe 3).

  • Uczniowie w parach analizują informacje zawarte w tabeli do Aufgabe 8. Najpierw odpowiadają ustnie na pytania w zadaniu, a następnie w parach formułują odpowiedź, którą zapisują w zeszycie.

Praca domowa

Uczniowie przyporządkowują wypowiedzi do usłyszanych tekstów (Aufgabe 4), zaznaczają wyrażenia, które pasują do zdjęć (Aufgabe 5), uzupełniają tekst właściwymi wyrazami (Aufgabe 6) oraz piszą e‑mail, w którym formułują wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia (Aufgabe 7).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry dydaktycznej:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują chmurę skojarzeń dotyczącą tematu gry dydaktycznej: Ich achte sehr auf meine Gesundheit!;

  • w trakcie lekcji: uczniowie w parach rozwiązują kolejne zadania i w razie trudności z udzieleniem właściwych odpowiedzi wspólnie analizują swoje błędy;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują fiszki wyrazowe z nowym słownictwem, które wystąpiło w grze dydaktycznej.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec