Numer e‑materiału: 3.3.2.2

Imię i nazwisko autora: Beata Mamica

Przedmiot: język niemiecki

Temat zajęć: Ich suche eine neue Bude!/Szukam nowego mieszkania!

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Doskonalenie umiejętności opisywania i informowania na temat swojego miejsca zamieszkania.

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje informacje zawarte w ogłoszeniach o wynajmie mieszkania;

  • wybiera mieszkanie odpowiadające potrzebom najemcy;

  • formułuje ogłoszenie o poszukiwaniu mieszkania do wynajęcia.

Cele motywacyjne:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić,

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczaczającego do świata.

Strategie uczenia się:

  • odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych - użycie wskazówek pozajęzykowych – ilustracje, skróty;

  • centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie nowych informacji z już znanymi;

  • zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi.

Metody, techniki i formy pracy:

  • podająca – techniki: praca z tekstem źródłowym; praca z plikiem audio;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca w plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy (ogłoszenie),

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karteczki (np. post‑it'y).

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel dzieli klasę na 3- lub 4‑osobowe grupy. Każda grupa otrzymuje zestaw 10–15 karteczek z słownictwem związanym z tematem lekcji, np. das Zimmer/das Bett/modern/billig. Uczniowie, pracując w grupach, definiują zwroty znajdujące się na kartkach. Po wykonaniu ćwiczenia wyrazy zostają zapisane na tablicy. Nauczyciel zadaje pytanie: Mit welchem Thema assoziert ihr diese Wörter?.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” . Następnie zadaje w plenum pytanie: Was habt ihr erfahren? was hat euch überrascht?.

  • Nauczyciel rozdaje uczniom kartki zawierające 10–12 pytań, np. Wo wohnst du?, Wie weit hast du es zum Zentrum?, Wie groß ist deine Wohnung?, Wie viele Zimmer hast du?, Hast du einen Balkon? itp. Uczniowie poruszając się po klasie, zadają maksymalnie 2–3 pytania jednej osobie, zapisują skrótowo odpowiedzi. W ramach podsumowania tworzą statystykę klasy, np. ile osób mieszka w centrum itd.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie otrzymują pocięty tekst dialogu z multimedium. W parach odtwarzają kolejność, w ramach kontroli odsłuchują tekst. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia do multimedium. Po zapoznaniu się ze skrótami stosowanymi w ogłoszeniach wynajmu mieszkań mogą dodatkowo przekształcić ogłoszenia zawarte w sekcji Przeczytaj, stosując poznane skróty.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel przygotowuje karteczki, wykorzystując materiał z sekcji Przeczytaj; 3 karteczki - opisy mieszkań do wynajmu; 3 karteczki wynajmujących - te ostatnie mogą się powtarzać, w zależności od wielkości grupy. Uczniowie spacerują po klasie; zadaniem wynajmujących jest znalezienie odpowiedniego najemcy poprzez zadawanie pytań, np. Wie groß ist die Wohnung?, Wo liegt die Wohnung,? Gibt es in der Nähe Geschäfte? itd. - w kolejnej części ćwiczenia najemca podejmuje decyzję o wyborze najlepszego wynajmującego, podając uzasadnienie, np. Ich wähle Michał, denn er kann sofort einziehen/Ich vermiete meine Wohnung an Joasia, denn... itd.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczeń realizuje Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Alternatywnie można zaproponować uczniom napisanie różnych ogłoszeń, w zależności od celu wynajmu, np. wyjazd tygodniowy na narty/zwiedzanie dużego miasta/podjęcie pracy wakacyjnej/wyjazd na koncert itd.

Inne możliwości realizacji materiału:

  • Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie ogłoszeń dotyczących wynajmu mieszkań na niemieckojęzycznych stronach internetowych i na tej podstawie przygotowanie w parach dialogów z podziałem na role: najemca/wynajmujący.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: stworzenie listy wymagań, które powinno spełniać wynajmowane mieszkanie, w zależności od celu wynajmu, np. wymagania – położenie/cena/dostęp do parkingu/możliwość pojawienia się ze zwierzęciem itd.; cele wynajmu – krótki pobyt wakacyjny/spotkanie z przyjaciółmi/wyjazd z rodziną/podjęcie pracy wakacyjnej itd.

  • w trakcie lekcji: praca z materiałem audio (tworzenie ogłoszenia na podstawie nagrania);

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu tematycznego Miejsce zamieszkania.