Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Bring a Souvenir Home! / Przywieź do domu pamiątkę!

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, I.8, II.2, II.5, III.4, V.2, V.5, V.6

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i kompetencji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z kupowaniem pamiątek.

  2. Uczeń potrafi opisać rodzaje pamiątek, jakie można przywieźć z wakacji.

  3. Uczeń potrafi wskazać i uzasadnić, jakich pamiątek nie warto kupować.

  4. Uczeń potrafi wyrazić i uzasadnić swoje zdanie na temat pamiątek z wakacji.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje świadomość własnych preferencji w kwestii pamiątek.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat ograniczeń w kwestii pamiątek dozwolonych do przewozu.

  3. Uczeń rozwija słownictwo pozwalające na rozmowę z anglojęzycznymi rówieśnikami na temat wakacji i pamiątek.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczeń, nauka przez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Przed lekcją: Nauczyciel prosi, żeby uczniowie przynieśli do klasy pamiątki z podróży lub takie, które dostali w prezencie od kogoś, kto odbył podróż.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcia sklepu z pamiątkami (Przeczytaj) i pyta uczniów: Do you like buying souvenirs? What do you usually buy? What souvenirs do you like to receive? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi grupy wyrazów na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst What Souvenirs to Buy? (Przeczytaj) i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je, odwołując się do odpowiednich fragmentów tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst ponownie i uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie pracują w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj). Chętni relacjonują wypowiedzi kolegów i koleżanek na forum klasy.

  4. Pracując w grupach trzy-, czteroosobowych, uczniowie rozmawiają na temat swoich ulubionych pamiątek, które przynieśli do klasy. Polecenie: Work in groups. Talk about your souvenirs. Where do they come from? What are they made of? Why do you like them? Przedstawiciele grup relacjonują wypowiedzi kolegów i koleżanek na forum klasy.

  5. W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.

  6. Nauczyciel wyświetla na tablicy grę edukacyjną. Dzieli uczniów na cztery zespoły, których reprezentacji odpowiadają na kolejne pytania z gry. Za każdą prawidłową odpowiedź zespół otrzymuje punkt. Wygrywa drużyna, która zdobędzie największą ilość punktów.

  7. Uczniowie na urządzeniach mobilnych wykonują  Exercise 2 (Gra edukacyjna). Pracują indywidualnie, po czym odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  8. Uczniowie pracują w parach. Bazując na słownictwie z gry edukacyjnej, wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna), a następnie Exercise 4 (Gra edukacyjna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozmawiają w parach lub niewielkich grupach i odpowiadają na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się):

  • Do you like buying souvenirs? Why/why not?

  • What souvenirs do you usually buy? Why?

  • What’s a souvenir that you never buy? Why?

Przedstawiciele grup relacjonują opinie kolegów i koleżanek na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1‑6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a short blog entry about the souvenirs you shouldn’t bring back home. In the blog entry:

  • name kinds of souvenirs we shouldn’t buy;

  • explain why it's a bad idea to buy them;

  • give an example of souvenirs to buy instead.

Your answer shouldn’t be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Korzystając ze słownictwa z gry edukacyjnej oraz tekstu, uczniowie tworzą ilustrowaną ulotkę informacyjna na temat niedozwolonych pamiątek. Z prac powstaje wystawa klasowa.