Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.5.7
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Besuche – ein kleiner Leitfaden für Gastgeber und Gäste/Odwiedziny – mały przewodnik dla gospodarza i gościa
Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność udzielania porad oraz wypowiadania się na temat zasad savoir‑vivre’u dotyczących zapraszania i przyjmowania gości oraz zachowania się przy stole
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje zasady dobrego zachowania się jako gość oraz osoba organizująca spotkanie;
przedstawia sytuacje ze swojego życia, które z powodu nieznajomości zasad dobrego zachowania wprawiły ucznia lub osoby z jego otoczenia w zakłopotanie;
formułuje rady dotyczące zapraszania i przyjmowania gości oraz niewłaściwych zachowań przy stole.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście (w formie np. opowiadania), tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
strategie kognitywne
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet, dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, np. angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
strategie kompensacyjne
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. wiedza ogólna).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podająca – pogadanka, praca z tekstem;
praktyczna – burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst utworzony na potrzebny niniejszego e‑materiału,
karteczki do gry w kalambury,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat zasad zapraszania i przyjmowania gości.
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że w Niemczech, będąc zaproszonym na kolację, warto w ramach podziękowania przynieść ze sobą niewielki upominek dla gospodarzy i słodycze dla dzieci.
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie skojarzeń do pojęcia Besuch. Następnie omawia zgromadzone pomysły.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst i notują najważniejsze według nich wyrazy lub zwroty, na podstawie których będą mogli opowiedzieć o tym, czego dowiedzieli się z tekstu.
Uczniowie podają kolejno wyrazy, które zanotowali. Następnie wykorzystują je do opowiedzenia treści tekstu. Po prezentacji każdego ucznia klasa może włączyć się w krótką dyskusję lub zadawać pytania, aby lepiej zrozumieć prezentowane informacje.
Uczniowie czytają tekst, a następnie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści, rozwiązując zadania w części Przeczytaj (Übung 1–3): dopasowują nagłówki do poszczególnych fragmentów tekstu, wskazują tematy, o których jest w nim mowa, oraz tłumaczą podane zdania na język niemiecki.
Nauczyciel przygotowuje wcześniej karteczki z hasłami związanymi z zasadami zachowania się przy stole. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda grupa wybiera swojego kapitana. Nauczyciel losuje jedno hasło i pokazuje je kapitanowi pierwszej grupy. Kapitan ma za zadanie przekazać hasło swojej drużynie w formie kalamburów. Czas na przedstawienie hasła to 2 minuty. Pozostała część pierwszej grupy próbuje odgadnąć hasło, a następnie formułuje krótką radę dotyczącą zachowań związanego z tym hasłem. Jeśli pierwsza grupa poprawnie odgadnie hasło i sformułuje radę, zdobywa punkty. Nauczyciel zapisuje punkty na tablicy. Na zakończenie lekcji nauczyciel podsumowuje zdobyte punkty przez obie grupy. Następnie można przeprowadzić dyskusję na temat zasad zachowania przy stole, podkreślając, jakie zachowania były przedstawione podczas gry w kalambury.
W trakcie pracy z częścią Katalog interaktywny nauczyciel może wykorzystać w pracy z uczniami metodę Think‑Pair‑Share.
Uczniowie w parach zapoznają się z katalogiem interaktywnym. Na podstawie treści katalogu zaznaczają prawidłową informację (Übung 1) oraz łączą fragmenty zdania ze sobą (Übung 2). Uczniowie w parach dzielą się swoją wiedzą i porównują swoje rozwiązania. Wspólnie analizują, co udało się rozpoznać i jakie fragmenty udało się skompletować. Każda para prezentuje swoje rozwiązania na forum klasy. Uczniowie dzielą się spostrzeżeniami i dyskutują na temat trudności, z jakimi się spotkali podczas pracy z katalogiem.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opowiadają o sytuacjach, w których z powodu nieznajomości zasad przyjmowania lub zapraszania gości oraz odpowiedniego zachowania się przy stole zostali wprawieni w zakłopotanie (Übung 3 w sekcji Katalog interaktywny).
Praca domowa
W ramach Aufgabe 8 w części Sprawdź się uczniowie wcielają się w rolę redaktora/redaktorki i udzielają rad.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: uczniowie przygotowują fiszki do tematu związanego z zasadami zachowania się przy stole, odwiedzinami lub przyjmowaniem gości, np. das Essen in Schüsseln servieren, die Tischkarten, der Hauptgang,
w trakcie lekcji: uczniowie w parach opisują ilustracje z katalogu, zwracając szczególną uwagę na odpowiednie i nieodpowiednie zachowania;
po lekcji: uczniowie przygotowują w parach scenki, pokazując złe i dobre maniery przy stole, może to być pantomima w wykonaniu jednego ucznia oraz narracja drugiego ucznia, uczniowie mogą spróbować nagrać podobny film lub przedstawić w formie plakatu zasady zachowania się w konkretnej sytuacji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0