Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Z jaką prędkością porusza się foton? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Natura korpuskularna promieniowania elektromagnetycznego” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcie fotonu jako kwantu energii, podając wzory na energię i pęd fotonu. Wyjaśnia, że wszystkie ciała można podzielić na bezmasowe, jak fotony, które poruszają z prędkością światła c, oraz ciała o masie spoczynkowej większej od zera, których prędkości są zawsze mniejsze od c. Uczniowie rozważają, czy prędkość fotonu w próżni oraz w ośrodkach materialnych zależy od częstotliwości fali, dochodząc do wniosku, że w próżni nie zależy i zawsze wynosi c, a w ośrodkach materialnych jest odwrotnie proporcjonalna do współczynnika załamania światła, zależnego od częstotliwości fali. Nauczyciel wyjaśnia, że prędkość światła w próżni, jako stała uniwersalna, jest jednakowa w każdym układzie odniesienia i fakt ten jest podstawowym założeniem szczególnej teorii względności. Następnie krótko opowiada o historii pomiarów prędkości światła. Uczniowie oglądają grafikę interaktywną, a następnie w grupach rozwiązują zadanie tam zawarte. | |
Faza podsumowująca: | |
Aby sprawdzić stopień przyswojenia materiału, uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 8 z zestawu ćwiczeń, a następnie dyskutują odpowiedź na forum klasy. | |
Praca domowa: | |
Obowiązkowo zadania 1 – 3 z zestawu ćwiczeń. Do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |