Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Aktualność wzorców moralnych w przypowieściach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
redaguje wypowiedź na temat odmienności aktualności wzorców moralnych przedstawianych w przypowieściach ewangelicznych i w innych dziełach;
rozumie, czym jest pouczenie i wskazuje jego przykłady w tekście;
odczytuje sens alegoryczny przypowieści;
wyjaśnia, na czym polega aktualność przypowieści.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda akwarium;
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie związków frazeologicznych, które są związane z Biblią oraz przytoczenie ich dosłownego znaczenia.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli, której główne hasło brzmi wzorce moralne. Wybrana osoba lub ochotnik przedstawia wynik swojej pracy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie chętna osoba przedstawia biblijne związki frazeologiczne, a reszta klasy wybiera tylko te, które nawiązują do przeczytanych właśnie przypowieści.
Chętne osoby odpowiadają na pytanie: Która z zaprezentowanych przypowieści najbardziej do ciebie przemawia i dlaczego?. Nauczyciel pomaga, jeśli uczniowie mają problemy z interpretacją.
Praca z multimedium. Nauczyciel prezentuje i omawia mapę myśli. Następnie wspólnie wykonują polecenie 1.
Polecenie 2 z multimedium uczniowie wykonują samodzielnie. Następnie wybrane osoby prezentują wyniki swojej pracy.
Nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji związanej z tematem lekcji „Aktualność wzorców moralnych w przypowieściach”. Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium.
Pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat (jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku naprowadzić uczniów). Nauczyciel wyjaśnia, że w tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Nauczyciel wyznacza dokładny czas tego zadania. Następnie nauczyciel prosi chętne osoby o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów grupy dyskutującej.Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Na czym polega ponadczasowy charakter biblijnych opowieści?
Czy przesłania moralne biblijnych opowieści są nadal aktualne?
Praca domowa:
Wybierz z jednej z ewangelii dowolne dwie przypowieści (poza tymi, które omówiono na lekcji) i krótko wyjaśnij, na czym polega ich aktualność.
Materiały pomocnicze:
Metodyka literatury, tom 1 i 2, Warszawa 2001.
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapę myśli uczniowie mogą wykorzystać jako podsumowanie rozważań na temat przypowieści.