Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pomiar wartości siły działającej na ciało na podstawie pomiarów parametrów ruchu ciała w ruchu jednostajnie przyspieszonym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna; elementy nauczania programowanego |
Metody nauczania: | analiza filmowego zapisu ruchu. |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | Dostęp do jednego komputera (tabletu) dla każdej grupy; dostęp do internetu. |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie, zgodnie z częścią „Czy to nie ciekawe?” | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w grupach (optymalnie trzyosobowych) wykonują pomiary i opracowują wyniki, zgodnie z poleceniami 3‑7, powiązanymi z samouczkiem. Nauczyciel przydziela każdej grupie pomiar czasu ruchu wózka w jednym z pięciu okien krótkiego filmu. Podczas pracy uczniowie swobodnie korzystają z własnych notatek. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadanie 6 z dołączonego zestawu ćwiczeń oraz wskazują podobieństwa i różnice pomiędzy sytuacją opisaną w tym zadaniu a sytuacją z wykonywanych na lekcji pomiarów. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie, czytając tekst e‑materiału oraz rozwiązując w domu zadania 1‑3 i 8 z dołączonego zestawu zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek wraz z poleceniami może zostać wykorzystany na lekcjach związanych z II zasadą dynamiki i ruchem jednostajnie zmiennym po równi pochyłej. |