Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Fotografia – światło, kompozycja, moment
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest kompozycja.
Scharakteryzujesz różne typy kompozycji.
Przeanalizujesz wybrane fotografie pod kątem zastosowanego typu kompozycji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
aparaty fotograficzne/smartfony.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przygotowują przykłady fotografii, które ilustrują różne typy światła oraz kompozycji. Mogą skorzystać z domowych zbiorów.
Uczniowie przypominają sobie najważniejsze wiadomości z poprzedzającego e‑materiału Wprowadzenie do fotografii cyfrowejWprowadzenie do fotografii cyfrowej.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje dotyczące fotografii, które uczniowie poznali w innych materiałach.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z pierwszą animacją. Przy kolejnych przykładach światła oraz kompozycji nauczyciel przerywa animację i prosi uczniów o prezentację przykładów danego światła czy reguły kompozycyjnej (uczniowie wykorzystują zdjęcia przygotowane przed lekcją).
Uczniowie wykonują Ćwiczenie nr 2.
Uczniowie w grupach z zajęć Wprowadzenie do fotografii cyfrowejWprowadzenie do fotografii cyfrowej wykonują Ćwiczenie nr 4.
Uczniowie zapoznają się z drugą animacją.
Uczniowie w parach wykonują Ćwiczenie nr 1.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” i w razie potrzeby uzupełniają informacje w niej zawarte.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela Polecenia z sekcji „Przeczytaj”.
Praca domowa:
Wykonaj Ćwiczenie nr 1 umieszczone pod pierwszą animacją oraz Ćwiczenie nr 2 umieszczone pod drugą animacją.
Materiały pomocnicze:
Fotografie wybrane przez uczniów na pierwszych zajęciach (Wprowadzenie do fotografii cyfrowejWprowadzenie do fotografii cyfrowej).
Fotografie z rodzinnych albumów.
Wskazówki metodyczne:
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie mogą spróbować odtworzyć słynne dzieła sztuki za pomocą zdjęć wykonanych telefonami komórkowymi. Następnie chętne lub wybrane osoby intuicyjnie mogą spróbować opisać światło, kompozycję etc.