Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Fotografia – światło, kompozycja, moment

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a) tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje, stosuje właściwe formaty plików graficznych,
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) respektuje obowiązujące prawo i normy etyczne dotyczące korzystania i rozpowszechniania oprogramowania komputerowego, aplikacji cudzych i własnych oraz dokumentów elektronicznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest kompozycja.

  • Scharakteryzujesz różne typy kompozycji.

  • Przeanalizujesz wybrane fotografie pod kątem zastosowanego typu kompozycji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • aparaty fotograficzne/smartfony.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przygotowują przykłady fotografii, które ilustrują różne typy światła oraz kompozycji. Mogą skorzystać z domowych zbiorów.

  2. Uczniowie przypominają sobie najważniejsze wiadomości z poprzedzającego e‑materiału Wprowadzenie do fotografii cyfrowejPqtrKX8PfWprowadzenie do fotografii cyfrowej.

Faza wstępna:

  1. Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje dotyczące fotografii, które uczniowie poznali w innych materiałach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z pierwszą animacją. Przy kolejnych przykładach światła oraz kompozycji nauczyciel przerywa animację i prosi uczniów o prezentację  przykładów danego światła czy reguły kompozycyjnej (uczniowie wykorzystują zdjęcia przygotowane przed lekcją).

  2. Uczniowie wykonują Ćwiczenie nr 2.

  3. Uczniowie w grupach z zajęć Wprowadzenie do fotografii cyfrowejPqtrKX8PfWprowadzenie do fotografii cyfrowej wykonują Ćwiczenie nr 4.

  4. Uczniowie zapoznają się z drugą animacją.

  5. Uczniowie w parach wykonują Ćwiczenie nr 1.

  6. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” i w razie potrzeby uzupełniają informacje w niej zawarte.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela Polecenia z sekcji „Przeczytaj”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj Ćwiczenie nr 1 umieszczone pod pierwszą animacją oraz Ćwiczenie nr 2 umieszczone pod drugą animacją.

Materiały pomocnicze:

  • Fotografie wybrane przez uczniów na pierwszych zajęciach (Wprowadzenie do fotografii cyfrowejPqtrKX8PfWprowadzenie do fotografii cyfrowej).

  • Fotografie z rodzinnych albumów.

Wskazówki metodyczne:

  • W ramach przygotowania do lekcji uczniowie mogą spróbować odtworzyć słynne dzieła sztuki za pomocą zdjęć wykonanych telefonami komórkowymi. Następnie chętne lub wybrane osoby intuicyjnie mogą spróbować opisać światło, kompozycję etc.