Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.4.2
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die erste Jobsuche – Schritt für Schritt/Pierwsze poszukiwanie pracy – krok po kroku
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania sposobów poszukiwania pracy.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia źródła ofert pracy;
przedstawia sposoby poszukiwania pracy;
opisuje, jak zacząć poszukiwania pracy.
Cele motywacyjne
Uczeń:
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się z materiałów, z których uczą się jego koleżanki i koledzy za granicą, - wykorzystuje do nauki języka różne aplikacje;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: gazety, artykuły online, ogłoszenia o pracę, pisząc);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych - domyślanie się treści w języku niemieckim;
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody/techniki nauczania:
podająca: opis, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym;
aktywizująca: odgrywanie ról, metoda sytuacyjna, inscenizacja;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy pocięty na fragmenty,
tekst źródłowy,
multimedium: ilustracja interaktywna,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat poszukiwań pracy i zwraca uwagę uczniów na pojęcie „witaminy B”. Prowokuje burzę mózgów na temat możliwego wyjaśnienia tego pojęcia.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel drukuje tekst źródłowy i dzieli go na kawałki. Zadaniem uczniów jest dopasowanie do siebie fragmentów tekstu. Alternatywnie (technika wspólnego czytania): Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzyosobowe. Każda grupa siada przy osobnym stoliku. Przeznaczony do opracowania tekst jest dzielony przez nauczyciela na trzy fragmenty. Każdy uczeń zapoznaje się z fragmentem 1 i losuje jedno z trzech zadań: a) przygotuj pytania dla uczniów z grupy na temat przeczytanego fragmentu, b) zadaj uczniom z grupy pytania o niezrozumiałe wyrazy/fragmenty tekstu, c) streść uczniom przeczytany fragment.
Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują w grupach wyniki swojej pracy. Sekwencja powtarzana jest także w odniesieniu do fragmentu 2 i 3 (nauczyciel powinien zadbać o to, aby w poszczególnych sekwencjach każdy uczeń rozwiązywał inne zadanie).
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, rozumienie tekstu (określanie głównej myśli tekstu, zadania typu: połącz/uzupełnij luki/dobierz/ustaw w kolejności).
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną. W celu sprawdzenia zrozumienia zagadnień nauczyciel może wykorzystać technikę Suwak: uczniowie stoją w dwóch rzędach, naprzeciw siebie, nauczyciel zadaje im jedno z pytań dotyczących ilustracji interaktywnej, na temat możliwości poszukiwania pracy. Uczniowie przez 1 minutę rozmawiają ze sobą na dany temat, po czym przesuwają się o jedno miejsce. Nauczyciel zadaje następne pytanie i znów uczniowie rozmawiają przez 1 minutę, tym razem z inną osobą, cykl powtarza się, aż do zakończenia zadawania pytań przez nauczyciela.
Uczniowie w parach wykonują polecenia do multimedium (ilustracja interaktywna):
układają informacje w określonym porządku;
dopasowują pojęcia;
stosują nowo poznane słownictwo.
Propozycja do realizacji w warunkach stacjonarnych
Uczniowie w parach wyszukują na wskazanym przez nauczyciela portalu oferty pracy, wyjaśniają słownictwo a następnie prezentują ofertę na forum klasy lub odgrywają z kolegą/koleżanką rolę pracodawcy - pracownika - pytając, uzyskując i przekazując informacje na temat wybranej oferty.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opowiadają o dostępnych na rynku możliwościach poszukiwania pracy, udzielają wskazówek, jak znajdować oferty pracy.
Na zakończenie lekcji w ramach podsumowania nauczyciel stosuje metodę aktywizującą „skrzynkę pytań”. Nauczyciel umieszcza w pudełku kartki z pytaniami dotyczącymi omawianego tematu. Uczniowie podchodzą i losują karteczki, a następnie udzielają odpowiedzi. Metodę można wzbogacić o element rywalizacji – klasę podzielić na 2‑3 grupy, które będą otrzymywały punkty za poprawnie udzielone odpowiedzi.
Praca domowa
Uczeń wyszukuje w Internecie ogłoszenia o targach pracy w okolicy, zbiera informacje, a następnie tworzy krótką formę pisemną, np. e‑maila do przyjaciela z Niemiec, któremu referuje, jak wygląda takie wydarzenie w jego kraju.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; uczniowie przygotowują galerię zdjęć do tematu;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); uczniowie losują zdjęcia i przygotowują w grupach opowiadanie na temat poszukiwania pracy według wylosowanych zdjęć;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, uczniowie przygotowują poradnik, jak znaleźć pracę, z której będziemy zadowoleni.