Dla nauczyciela
Autor: Marcin Jeliński
Przedmiot: Informatyka
Temat: Repozytorium kodu
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz działanie systemu kontroli wersji.
Zdefiniujesz, czym jest Git oraz GitHub.
Prześledzisz podstawowe operacje na repozytorium.
Założysz repozytorium z własnym projektem w serwisie GitHub.
Przeprowadzisz podstawowe operacje na zdalnym repozytorium.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Repozytorium kodu”. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują przykład z sekcji „Przeczytaj” i powtarzają zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze.
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”, czyta treść polecenia nr 1: „Analizując poniższy schemat postępowania, przeprowadzimy podstawowe operacje na repozytorium. Użyjemy w tym celu zdalnego repozytorium z serwisu GitHub” i omawia kolejne kroki rozwiązania.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑10, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną osobą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 11 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla systemu kontroli wersji Git.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.