| |
| |
| Wielkości fizyczne wykorzystywane do opisu ruchu jednostajnego po okręgu. |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności; 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; II. Mechanika. Uczeń: 4) opisuje ruch jednostajny po okręgu posługując się pojęciami okresu, częstotliwości i prędkości liniowej wraz z ich jednostkami. Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności; 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; II. Mechanika. Uczeń: 8) opisuje ruch jednostajny po okręgu, posługując się pojęciami: okresu, częstotliwości, prędkości liniowej oraz przemieszczenia kątowego, prędkości kątowej i przyspieszenia dośrodkowego wraz z ich jednostkami. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
zastosuje wielkości takie jak okres i częstotliwość do opisu ruchu jednostajnego po okręgu w konkretnych sytuacjach;
przeanalizuje ruch jednostajny po okręgu;
zdobędzie umiejętności rozpoznawania elementów składowych ruchu po okręgu, a także powiązań i relacji między okresem, częstotliwością i prędkością liniową;
rozwinie umiejętność analizy informacji związanych z ruchem jednostajnym po okręgu w celu jego opisu.
|
| Strategia Kształcenia Wyprzedzającego |
| dyskusja i wykład informacyjny |
| praca w parach i w grupach czteroosobowych |
| - tablica, - kolorowe mazaki, - komputery (jeden na parę). |
| grafika interaktywna z niniejszego e‑materiału |
|
Rozpoznanie przez nauczyciela wiedzy wyjściowej uczniów związanej z pojęciem okresowych zmian np. w przyrodzie (pory roku, fazy Księżyca) oraz nawiązanie do tej wiedzy. |
|
- Nauczyciel, w oparciu o przykłady zmian okresowych podane przez uczniów, formułuje definicję okresu i częstotliwości. - Uczniowie zastanawiają się nad jednostkami okresu i częstotliwości. - Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela zastanawiają się, w jaki sposób wykorzystać poznane pojęcia okresu i częstotliwości do opisu ruchu jednostajnego po okręgu. - Uczniowie w parach analizują grafikę interaktywną zawartą w e‑materiale. - Uczniowie na forum klasy prezentują uzyskane wyniki. - Uczniowie w parach (innych niż poprzednio) zastanawiają się nad innymi przykładami ruchu jednostajnego po okręgu oraz metodami pomiaru okresu i częstotliwości tych ruchów. Prezentacja pomysłów na forum klasy. - Nauczyciel zapisuje podane przez uczniów przykłady na tablicy. - Nauczyciel dokonuje podziału klasy na czteroosobowe grupy i poleca uczniom wykonanie wykresów ilustrujących zależności: - T(v), f(v), T(f) przy zachowaniu stałego promienia okręgu; - T(r), f(r) przy zachowaniu stałej wartości prędkości liniowej; - v(r), f(r) przy zachowaniu stałego okresu. |
|
Przedstawiciele grup prezentują na tablicy otrzymane wykresy. |
|
Nauczyciel zadaje do wykonania zadania domowe zawarte w e‑materiale. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafikę interaktywną uczniowie mogą wykorzystać po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |