Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Imigranci w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
2) przedstawia – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – postawy społeczeństwa polskiego wobec mniejszości narodowych i etnicznych oraz wobec innych narodów (także imigrantów); rozpoznaje przejawy ksenofobii i uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się temu zjawisku;
3) przedstawia elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej (mniejszości narodowe i etniczne, grupa posługująca się językiem regionalnym, imigranci);
8) przedstawia i porównuje różne modele polityki wobec imigrantów (unifikacja/ asymilacja, integracja, wielokulturowość) w państwach Europy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje zjawisko imigracji;
analizuje sytuację migrantów na podstawie wybranego przypadku;
ocenia politykę Polski wobec migrantów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
symulacja/case study;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Metodą burzy mózgów uczniowie na tablicy wypisują skojarzenia związane ze słowem imigracja. Następnie w małych grupach układają definicję pojęcia na podstawie skojarzeń i przedstawiają na forum. Uczniowie wspólnie wybierają najlepszą definicję.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z multimedium i wykonują ćwiczenia do multimedium.
2. Klasa dzieli się na grupy kilkuosobowe. Grupy te dzielą się na dwie podgrupy:
pierwsza z podgrup czyta wywiad (załącznik nr 1) i wciela się w rodzinę Garbowskich; następnie udziela wywiadu drugiej podgrupie o swoich doświadczeniach jako imigranci w Polsce;
druga podgrupa nie czyta wywiadu, wciela się w dziennikarzy, układa pytania dla imigrantów i przeprowadza własny wywiad.
Następnie rodzina Garbowskich dzieli się na forum swoimi odczuciami związanymi z udzielonym wywiadem, a dziennikarze jak odbierali to, co Garbowscy mówili.
3. Uczniowie rozmawiają na temat sytuacji imigrantów w Polsce, odnosząc się zarówno do multimedium, jak i wywiadu. Oceniają postawę Polaków i rządu polskiego wobec imigrantów. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
2. Uczniowie dokańczają zdanie: „Być imigrantem, to…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Załącznik nr 1.
Teresa Kupczyk (red.), Imigranci wsparciem dla rynku pracy i rozwoju przedsiębiorstw, Wrocław 2017.
Mapy i dane statystyczne imigrantów i służb migracyjnych Polski, migracje.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą zapoznać się z multimedium wcześniej i przygotować krótką informację na temat sytuacji imigrantów w Polsce.