Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Imigranci w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IV. Aspekty etniczne życia społecznego.

Uczeń:

2) przedstawia – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – postawy społeczeństwa polskiego wobec mniejszości narodowych i etnicznych oraz wobec innych narodów (także imigrantów); rozpoznaje przejawy ksenofobii i uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się temu zjawisku;

3) przedstawia elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej (mniejszości narodowe i etniczne, grupa posługująca się językiem regionalnym, imigranci);

8) przedstawia i porównuje różne modele polityki wobec imigrantów (unifikacja/ asymilacja, integracja, wielokulturowość) w państwach Europy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje zjawisko imigracji;

  • analizuje sytuację migrantów na podstawie wybranego przypadku;

  • ocenia politykę Polski wobec migrantów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • symulacja/case study;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Metodą burzy mózgów uczniowie na tablicy wypisują skojarzenia związane ze słowem imigracja. Następnie w małych grupach układają definicję pojęcia na podstawie skojarzeń i przedstawiają na forum. Uczniowie wspólnie wybierają najlepszą definicję.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z multimedium i wykonują ćwiczenia do multimedium.

2. Klasa dzieli się na grupy kilkuosobowe. Grupy te dzielą się na dwie podgrupy:

  • pierwsza z podgrup czyta wywiad (załącznik nr 1) i wciela się w rodzinę Garbowskich; następnie udziela wywiadu drugiej podgrupie o swoich doświadczeniach jako imigranci w Polsce;

  • druga podgrupa nie czyta wywiadu, wciela się w dziennikarzy, układa pytania dla imigrantów i przeprowadza własny wywiad.

Następnie rodzina Garbowskich dzieli się na forum swoimi odczuciami związanymi z udzielonym wywiadem, a dziennikarze jak odbierali to, co Garbowscy mówili.

3. Uczniowie rozmawiają na temat sytuacji imigrantów w Polsce, odnosząc się zarówno do multimedium, jak i wywiadu. Oceniają postawę Polaków i rządu polskiego wobec imigrantów. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.

2. Uczniowie dokańczają zdanie: „Być imigrantem, to…”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Załącznik nr 1.

RQSbK4Sqa2buy

Przycisk umożliwiający pobranie załącznika w formacie pdf.

Załącznik nr 1
Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim

Teresa Kupczyk (red.), Imigranci wsparciem dla rynku pracy i rozwoju przedsiębiorstw, Wrocław 2017.

Mapy i dane statystyczne imigrantów i służb migracyjnych Polski, migracje.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą zapoznać się z multimedium wcześniej i przygotować krótką informację na temat sytuacji imigrantów w Polsce.