Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Symbole w Apokalipsie św. Jana
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Rozróżnisz dwa główne znaczenia słowa „apokalipsa”.
Określisz, na czym polega profetyczny charakter Apokalipsy św. Jana.
Dokonasz analizy stylu zastosowanego w Apokalipsie.
Wyjaśnisz znaczenie wybranych symboli zawartych w Apokalipsie, wykorzystując m.in. kontekst utworu.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia okoliczności powstania Apokalipsy;
podaje znaczenie danego symbolu biblijnego;
dokonuje analizy stylu biblijnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda aktywizująca - spacer klasowy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, z czym kojarzy się im słowo apokalipsa (w języku, religii, kulturze, kulturze popularnej) i co wiedzą o pochodzeniu tego słowa. Po uzyskaniu odpowiedzi od chętnych uczniów nauczyciel zapisuje na tablicy znaczenie greckiego słowa apokalypsis: odsłonięcie, zdjęcie zasłony, objawienie. Następnie wyjaśnia uczniom jak słowo to funkcjonuje w terminologii judaistycznej i chrześcijańskiej.
Nauczyciel zachęca uczniów do przywołania filmowych i literackich przykładów apokalipsy w potocznym rozumieniu końca świata, a następnie wskazuje różnicę między potocznym i biblijnym rozumieniem słowa.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał Symbole w Apokalipsie św. Jana. Prosi jednego z uczniów o odczytanie fragmentu Apokalipsy św. Jana. Następnie pyta uczniów, czy zauważyli, jakie znane im symbole pojawiły się w odczytanym fragmencie. Nauczyciel robi krótki wstęp na temat roli symbolu w biblijnej literaturze apokaliptycznej, następnie odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” – z historią powstania Apokalipsy św. Jana i tekstem na temat symboliki.
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o wyjaśnienie pojęcia symbolu jako nośnika ukrytych znaczeń i roli symboliki w literaturze apokaliptycznej.
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o głośne „aktorskie” odczytanie fragmentów Apokalipsy św. Jana z sekcji „Przeczytaj”. W tym czasie pozostali uczniowie zapisują wychwycone przez siebie, pojawiające się w tekście postaci, rzeczy i wydarzenia o charakterze symbolicznym.
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi uczniów, by wcielili się w role biblistów, badających ukryte znaczenia i odnaleźli wypisane wcześniej symbole w multimedium – sprawdzili, czy słowa, które uznali za symbole, zostały w multimedium uwzględnione. Następnie nauczyciel pyta, czy wypisali jakieś słowa, których nie odnaleźli w schemacie, a jeśli tak, to dlaczego uznali je za symboliczne.
Praca z tekstem i multimedium. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Polecenia 1:
W przywołanych fragmentach Apokalipsy św. Jana odszukaj cztery symbole wymienione w multimedium i zanotuj, jakie jest znaczenie danego symbolu w księdze biblijnej.
Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.Nauczyciel prosi o wykonanie Polecenia 2. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a inni uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Twórcza praca z multimedium. Uczniowie dobierają się w pary, losują jedną z kategorii symboli i piszą krótkie „proroctwo” – fragment apokaliptycznej wizji, nasyconej wybraną symboliką i stylizowanej na biblijną (teksty mogą mieć też charakter satyryczny.) Następnie każda para (jej przedstawiciel) odczytuje na głos swój fragment.
Uczniowie dzielą się na 2 zespoły i wykonują ćwiczenia – zespół 1 ćwiczenie 1, 3, 5, 7, zespół 2 ćwiczenia 2, 4, 6, 8 z sekcji „Sprawdź się”. Przedstawiciele obu zespołów prezentują odpowiedzi, a inni uczniowie zgadzają się lub podejmują dyskusję. Ostatecznie nauczyciel komentuje rezultaty każdego z zadań.
Faza podsumowująca:
Nauczycie pyta uczniów, jakie wydarzenia i postacie występujące w Apokalipsie św. Jana pojawiły się w potocznym języku, w literaturze, sztuce, filmie lub grach komputerowych (Czterech Jeźdźców, Nierządnica Babilońska, Gwiazda Piołun, Abaddon, siedem pieczęci, Gog i Magog, Armagedon, Sąd Ostateczny, Smok i Bestia, której liczba to 666).
Nauczyciel zachęca uczniów do samodzielnego sprawdzenia, jak symbole wydarzenia i postacie Apokalipsy św. Jana funkcjonują w kulturze wysokiej i popularnej.
Praca domowa:
Napisz, jak rozumiesz znaczenie wizji św. Jana, zawartej w dwudziestym pierwszym rozdziale Apokalipsy. Własnymi słowami określ, czym jest Nowe Jeruzalem.
Uczniowie wybierają jeden z apokaliptycznych symboli i „tropią”, jak funkcjonuje on w kulturze (mogą zapisać wyniki swojego „dochodzenia” i udostępnić je klasie on‑line).
Uczniowie oglądają istotny w historii kina film powiązany z tematem apokalipsy (np. Siódma pieczęć, Czas Apokalipsy).
Materiały pomocnicze:
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Michał J. Wojciechowski: Apokalipsa świętego Jana. Objawienie, a nie tajemnica, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła, 2012.
Michał Czajkowski, Ostatnie proroctwo w: Ewangelia św. Jana, Listy Powszechne, Apokalipsa, Janusz Frankowski (red.), Warszawa 1992.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.