Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Wirtualny mikroskop. Bakterie w laboratorium mikrobiologicznym
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego.
Dokonasz obserwacji mikroskopowej bakterii.
Scharakteryzujesz etapy barwienia metodą Grama.
Rozpoznasz wybrane bakterie na preparacie mikroskopowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
rozmowa kierowana;
analiza grafiki interaktywnej;
ćwiczenia laboratoryjne;
praca z filmem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat bakterii Gram‑dodatnich i Gram‑ujemnych.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel omawia przebieg lekcji i wyświetla na tablicy jej cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.
Nauczyciel zadaje pytanie:
– Dlaczego bakterie Gram‑ujemne odbarwiają się w wyniku działania alkoholu etylowego i nie przybierają fioletowej barwy?
Uczniowie indywidualnie udzielają odpowiedzi na kartkach, następnie tworzą pary, a potem pary łączą się w czwórki – za każdym razem uczniowie ustalają wspólną odpowiedź.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z filmem, jak prawidłowo przygotować preparat do barwienia Grama, zawartym w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu zawartego w sekcji „Symulacja interaktywna I” przeprowadzają obserwację odmieńca pospolitego (Proteus vulgaris), zwracając uwagę na kształt oraz wybarwienie komórek. Następnie rozwiązują polecenie nr 2: „Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek odmieńca pospolitego. Zwróć uwagę na kształt oraz wybarwienie komórek. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”. Chętne osoby przedstawiają swój rysunek na forum klasy.
Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu zawartego w sekcji „Symulacja interaktywna II” przeprowadzają obserwację pałeczki okrężnicy (Escherichia coli), zwracając uwagę na kształt oraz wybarwienie komórek. Następnie rozwiązują polecenie nr 1, w którym mają za zadanie przyporządkować nazwy bakterii do ilustracji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 1 z sekcji „Symulacja interaktywna I”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” m.in. na lekcjach: „Bakterie Gram‑dodatnie i Gram‑ujemne”, „Formy morfologiczne i budowa komórek bakteryjnych”.