Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Wirtualny mikroskop. Bakterie w laboratorium mikrobiologicznym

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
III. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
5) przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Bakterie i archeowce. Uczeń:
1) przedstawia budowę komórki prokariotycznej, z uwzględnieniem różnic w budowie ściany komórkowej bakterii Gram‑dodatnich i Gram‑ujemnych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego.

  • Dokonasz obserwacji mikroskopowej bakterii.

  • Scharakteryzujesz etapy barwienia metodą Grama.

  • Rozpoznasz wybrane bakterie na preparacie mikroskopowym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • rozmowa kierowana;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • praca z filmem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat bakterii Gram‑dodatnich i Gram‑ujemnych.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel omawia przebieg lekcji i wyświetla na tablicy jej cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.

  2. Nauczyciel zadaje pytanie:
    – Dlaczego bakterie Gram‑ujemne odbarwiają się w wyniku działania alkoholu etylowego i nie przybierają fioletowej barwy?
    Uczniowie indywidualnie udzielają odpowiedzi na kartkach, następnie tworzą pary, a potem pary łączą się w czwórki – za każdym razem uczniowie ustalają wspólną odpowiedź.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z filmem, jak prawidłowo przygotować preparat do barwienia Grama, zawartym w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu zawartego w sekcji „Symulacja interaktywna I” przeprowadzają obserwację odmieńca pospolitego (Proteus vulgaris), zwracając uwagę na kształt oraz wybarwienie komórek. Następnie rozwiązują polecenie nr 2: „Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek odmieńca pospolitego. Zwróć uwagę na kształt oraz wybarwienie komórek. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”. Chętne osoby przedstawiają swój rysunek na forum klasy.

  3. Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu zawartego w sekcji „Symulacja interaktywna II” przeprowadzają obserwację pałeczki okrężnicy (Escherichia coli), zwracając uwagę na kształt oraz wybarwienie komórek. Następnie rozwiązują polecenie nr 1, w którym mają za zadanie przyporządkować nazwy bakterii do ilustracji.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

  2. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie nr 1 z sekcji „Symulacja interaktywna I”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” m.in. na lekcjach: „Bakterie Gram‑dodatnie i Gram‑ujemne”, „Formy morfologiczne i budowa komórek bakteryjnych”.