Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Spreading i jego skutki
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia termin spreading i strefa spreadingu,
omawia budowę strefy spreadingu,
wskazuje obszary występowania na świecie zjawiska spreadingu,
określa wpływ spreadingu na ekspansję dna oceanów.
Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna
Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: kompter z dostępem do internetu, projektor multimedialny/tablica interaktywna, e‑materiał, podkładowe mapy świata (ksero), atlasy geograficzne
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, zadając pytania: Czy rozkład kontynentów i oceanów zmieniał się w czasie? Co zmieniało się na świecie w różnych okresach geologicznych? Jak wyglądał świat w erze mezozoicznej? Nauczyciel naprowadza uczniów na wątek ruchu kontynentów poprzez kolejne pytania: Jak do Ameryki Północnej dopłynął Krzysztof Kolumb? Czy trasa jego wyprawy w dalekiej przeszłości geologicznej przebiegałaby tak samo jak w XV wieku?
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Następnie prowadzący pyta uczniów, co rozumieją pod pojęciem spreadingu. Następuje burza mózgów. Uczniowie wymieniają dowolne hasła, które kojarzą im się z terminem.
Po zakończeniu burzy mózgów nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wybranymi fragmentami e‑materiału (definicja spreadingu) i skonfrontowanie swoich wyobrażeń z rzeczywistością. Następuje dyskusja. Uczniowie dzielą się swoimi uwagami.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w zespoły dwuosobowe (lub trzyosobowe), z których każdy otrzyma podkład przedstawiający mapę świata z granicami kontynentów. Zadaniem grup będzie opracowanie stref spreadingu. Prowadzący wyjaśnia, iż najpierw należy nanieść z atlasu geograficznego granice płyt litosfery kolorem niebieskim a następnie kolorem czerwonym pogrubić je tam, gdzie zachodzi zjawisko spreadingu. Uczniowie w trakcie pracy mogą korzystać z e‑materiału.
Nauczyciel prosi zespoły o zastanowienie się nad tym, jak zrealizować zadanie. Uczniowie w grupach dyskutują, a następnie przedstawiają swoje plany. Rozpoczyna się dyskusja klasowa, podczas której każdy uczeń może zgłaszać pomysły do realizacji mapy. Nauczyciel moderuje wymianę zdań i w razie konieczności podpowiada uczniom, by zwrócić uwagę na:
różnice pomiędzy granicami kontynentów a granicami płyt tektonicznych;
przebieg stref spreadingu na wschodnim Pacyfiku i południowym Oceanie Indyjskim;
przebieg stref spreadingu przy płycie arabskiej.
Uczniowie nanoszą informacje na mapy. Nauczyciel prosi każda grupę o opowiedzenie na forum klasy, gdzie na rysunkach oznaczyli strefy i dlaczego zakwalifikowali dane odcinki do stref spreadingu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie wskazanych ćwiczeń zawartych w e‑materiale. Czuwa nad poprawnością pracy uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości. Zadania, których uczniowie nie zdążą rozwiązać w klasie, można zadać jako pracę domową.
Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.
Praca domowa
Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej treści omawianych podczas lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animacja 3D może zostać wykorzystana podczas lekcji poświęconych zagadnieniom związanym z ruchem płyt tektonicznych, np. „Scenariusze kolizji płyt tektonicznych”, „Kontynenty i oceany przeszłości i przyszłości”.