Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Ograniczenia w zagospodarowaniu terenu wynikające z budowy geologicznej podłoża, rzeźby i grawitacyjnych ruchów masowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

7) przedstawia przykłady ograniczeń w zakresie zagospodarowania terenu, wynikające z budowy geologicznej podłoża, rzeźby i grawitacyjnych ruchów masowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, jak budowa geologiczna, rzeźba terenu i ruchy masowe wpływają na zagospodarowanie terenu,

  • charakteryzuje formy rzeźby i rodzaje ruchów masowych, które ograniczają zagospodarowanie terenu,

  • wyjaśnia, jak człowiek radzi sobie z ograniczeniami w zagospodarowaniu terenu.

Metody i techniki nauczania: blended learning, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze

Klimaszewski M., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Mizerski W., Geologia dynamiczna dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, jakie czynniki mogą wpływać na ograniczenia w zagospodarowaniu terenu.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie we wspólnej dyskusji wymieniają i omawiają rodzaje ruchów masowych. Uczniowie określają, jakie inne czynniki wpływają na ograniczenia w zabudowie (rzeźba terenu, procesy fluwialne, eoliczne). Nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym i w grupach wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czas liderzy grup prezentują rezultaty pracy. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem wykonania zadania.

  • Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej treści omawianych podczas zajęć.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wskaż rejony w Polsce najbardziej zagrożone występowaniem ruchów masowych. Określ, w jaki sposób na tych terenach zapobiega się występowaniu ruchów masowych i oceń skuteczność tych działań.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas innych zajęć dotyczących ruchów masowych i geozagrożeń (zakres rozszerzony: XVIII. 4).