Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Wirtualny mikroskop. Krew
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz różnorodne techniki mikroskopowe.
Przedstawisz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego.
Dokonasz obserwacji mikroskopowej rozmazu krwi.
Zidentyfikujesz na preparacie mikroskopowym poszczególne elementy morfotyczne krwi.
Wykonasz samodzielny schematyczny rysunek wybranych komórek krwi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
ćwiczenia laboratoryjne;
symulacja;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat elementów morfotycznych krwi.
Chętni/wybrani uczniowie pozyskują samodzielnie materiały dotyczące zasad przygotowania preparatu mikroskopowego z krwi, takie jak filmy i fotografie, z pomocą których przedstawią w formie prezentacji informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel pyta uczniów, jakie elementy morfotyczne wchodzą w skład krwi. Uczniowie wymieniają je, wskazują ich funkcje.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują zasady przygotowania preparatu mikroskopowego z krwi, wykorzystując wyszukane materiały. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub koryguje błędy, odpowiada na pytania uczniów.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna I”). Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację elementów morfotycznych krwi, zwracając uwagę na kształt, rozmiar oraz wybarwienie komórek. Następnie wykonują polecenie nr 1, w którym mają za zadanie odpowiedzieć na pytania dotyczące obserwowanych elementów morfotycznych krwi. Następnie łączą się z inną parą i porównują swoje odpowiedzi. Wybrane zespoły przedstawiają rozwiązania na forum klasy.
Uczniowie wykonują w parach polecenie nr 3: „Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek krwinki czerwonej. Zwróć uwagę na kształt komórki. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji komórki. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”. Chętne osoby prezentują swoje rysunki na forum klasy.
Praca z drugim multimedium („Symulacja interaktywna II”). Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację leukocytów. Następnie wykonują polecenia od 1 do 4, dotyczące obserwowanych elementów morfotycznych krwi. Wybrani uczniowie prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują polecenie nr 6 (w którym mają za zadanie połączyć grafiki komórek z odpowiadającą im komórką zaobserwowaną w rozmazie) w sekcji „Symulacja interaktywna II”.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 5 z sekcji „Symulacja interaktywna II”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” na innych lekcjach dotyczących krwi, m.in. „Krew – specjalny rodzaj tkanki łącznej”, „Wartość diagnostyczna badania laboratoryjnego krwi”.