Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: В како́м до́ме ты живёшь?/W jakim domu mieszkasz?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisze różne typy domów i mieszkań;
opowie o plusach i minusach wybranych budynków mieszkalnych jako miejsc zamieszkania.
napisze post na blogu, w którym opisze swoje miejsce zamieszkania.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i rozwijanie zainteresowań i pasji;
dostrzega swoje kompetencje, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – umiejscawianie nowych słów w kontekście, grupowanie ich w różne kategorie;
strategie kognitywne – rozumienie informacji, czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie słów;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody i techniki nauczania:
Metody:
programowa;
eksponująca;
kognitywna;
podająca;
programowana.
Techniki:
planowanie w oparciu o materiał źródłowy;
ćwiczenia przedmiotowe;
udzielanie objaśnień;
opis;
z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna, zeszyt przedmiotowy, tekst źródłowy, multimedium (prezentacja multimedialna), zestaw ćwiczeń interaktywnych, ilustracje.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów po rosyjsku, gdzie mieszkają i czy jest to ich wymarzone miejsce do życia. Uczestniczy zajęć starają się rozwinąć swoje wypowiedzi.
Nauczyciel poleca przeczytanie tekstu wprowadzenia do e‑materiału i podaje uczniom temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z dialogiem w części „Przeczytaj” - czytają o różnych rodzajach budynków. Następnie wykonują ćwiczenia nr 1, 2 i 3 w tej części materiału.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną. Następnie nauczyciel pyta uczniów po rosyjsku o to, jakie bywają domy, jakie rodzaje budynków mieszkalnych znają uczniowie. Następnie zaprasza ich do wspólnej zabawy o charakterze integracyjnym. Potrzebna jest duża przestrzeń, aby każdy uczeń mógł poruszać się w linii prostej. Uczniowie stoją w dwóch rzędach (jeden obok drugiego). Wybrana lub chętna osoba staje naprzeciwko obu rzędów, a następnie mówi po rosyjsku nazwę budynku mieszkalnego lub go opisuje. Po każdej wymienionej przez nią informacji pozostali uczniowie: robią krok w przód, jeśli rozumieją cały przekaz, pozostają w miejscu, jeśli rozumieją wypowiedź, ale nie do końca lub robią krok w tył, jeśli nie rozumieją wypowiedzi.
W celu przećwiczenia materiału leksykalnego i gramatycznego uczniowie dobierają się w pary. Lekcja odbywa się według zasad escape roomu. Uczniowie w grupach rozwiązują kolejne zadania z przygotowanych kopert. Lekcja dzieli się na 2 etapy: zadania do multimedium oraz zadania do części „Sprawdź się” (bez ćw. 7 i 8). Po każdym etapie zespoły otrzymują zestaw liter, z których na koniec powinni ułożyć hasło przygotowane przez nauczyciela. Zespół, który jako pierwszy poprawnie rozwiąże wszystkie zadania oraz właściwie ułoży i odczyta hasło, otrzyma oceny za aktywność.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, przypomina cele lekcji oraz sprawdza stopień ich realizacji. Uczniowie mogą dokonać samooceny, odnosząc się do celów lekcji, np.: Potrafię powiedzieć po rosyjsku o rodzajach mieszkań i domów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia 7 i 8. z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów i ocenia je, biorąc pod uwagę wymogi formalne oraz zasób i poprawność użytych środków językowych.
Materiały pomocnicze:
koperty z zadaniami dla grup, litery do ułożenia hasła.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Nauczyciel może zaproponować następujące ćwiczenie w oparciu o multimedium: klasa zostaje podzielona na kilkoosobowe zespoły. Każdy zespół przygotowuje pytania do znanej osoby zadawane podczas wywiadu. Pytania mają dotyczyć ulubionego miejsca zamieszkania. Na następnej lekcji uczniowie z każdego zespołu zadają pytania pozostałym uczniom, wcielającym się w kogoś znanego. Uczniowie odpowiadają; następnie zadają pytania kolejni uczniowie. Nauczyciel obserwuje przebieg dyskusji w klasie.