Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: В како́м до́ме ты живёшь?/W jakim domu mieszkasz?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; 

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisze różne typy domów i mieszkań;

  • opowie o plusach i minusach wybranych budynków mieszkalnych jako miejsc zamieszkania.

  • napisze post na blogu, w którym opisze swoje miejsce zamieszkania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania między nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i rozwijanie zainteresowań i pasji;

  • dostrzega swoje kompetencje, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – umiejscawianie nowych słów w kontekście, grupowanie ich w różne kategorie;

  • strategie kognitywne – rozumienie informacji, czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie słów;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody i techniki nauczania:

Metody:

  • programowa;

  • eksponująca;

  • kognitywna;

  • podająca;

  • programowana.

Techniki:

  • planowanie w oparciu o materiał źródłowy;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • udzielanie objaśnień;

  • opis;

  • z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna, zeszyt przedmiotowy, tekst źródłowy, multimedium (prezentacja multimedialna), zestaw ćwiczeń interaktywnych, ilustracje.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów po rosyjsku, gdzie mieszkają i czy jest to ich wymarzone miejsce do życia. Uczestniczy zajęć starają się rozwinąć swoje wypowiedzi.

  • Nauczyciel poleca przeczytanie tekstu wprowadzenia do e‑materiału i podaje uczniom temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z dialogiem w części „Przeczytaj” - czytają o różnych rodzajach budynków. Następnie wykonują ćwiczenia nr 1, 2 i 3 w tej części materiału.

  • Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną. Następnie nauczyciel pyta uczniów po rosyjsku o to, jakie bywają domy, jakie rodzaje budynków mieszkalnych znają uczniowie. Następnie zaprasza ich do wspólnej zabawy o charakterze integracyjnym. Potrzebna jest duża przestrzeń, aby każdy uczeń mógł poruszać się w linii prostej. Uczniowie stoją w dwóch rzędach (jeden obok drugiego). Wybrana lub chętna osoba staje naprzeciwko obu rzędów, a następnie mówi po rosyjsku nazwę budynku mieszkalnego lub go opisuje. Po każdej wymienionej przez nią informacji pozostali uczniowie: robią krok w przód, jeśli rozumieją cały przekaz, pozostają w miejscu, jeśli rozumieją wypowiedź, ale nie do końca lub robią krok w tył, jeśli nie rozumieją wypowiedzi.

  • W celu przećwiczenia materiału leksykalnego i gramatycznego uczniowie dobierają się w pary. Lekcja odbywa się według zasad escape roomu. Uczniowie w grupach rozwiązują kolejne zadania z przygotowanych kopert. Lekcja dzieli się na 2 etapy: zadania do multimedium oraz zadania do części „Sprawdź się” (bez ćw. 7 i 8). Po każdym etapie zespoły otrzymują zestaw liter, z których na koniec powinni ułożyć hasło przygotowane przez nauczyciela. Zespół, który jako pierwszy poprawnie rozwiąże wszystkie zadania oraz właściwie ułoży i odczyta hasło, otrzyma oceny za aktywność.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, przypomina cele lekcji oraz sprawdza stopień ich realizacji. Uczniowie mogą dokonać samooceny, odnosząc się do celów lekcji, np.: Potrafię powiedzieć po rosyjsku o rodzajach mieszkań i domów.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia 7 i 8. z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów i ocenia je, biorąc pod uwagę wymogi formalne oraz zasób i poprawność użytych środków językowych.

Materiały pomocnicze:

  • koperty z zadaniami dla grup, litery do ułożenia hasła.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Nauczyciel może zaproponować następujące ćwiczenie w oparciu o multimedium: klasa zostaje podzielona na kilkoosobowe zespoły. Każdy zespół przygotowuje pytania do znanej osoby zadawane podczas wywiadu. Pytania mają dotyczyć ulubionego miejsca zamieszkania. Na następnej lekcji uczniowie z każdego zespołu zadają pytania pozostałym uczniom, wcielającym się w kogoś znanego. Uczniowie odpowiadają; następnie zadają pytania kolejni uczniowie. Nauczyciel obserwuje przebieg dyskusji w klasie.