Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Co to jest obwód elektryczny?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśni, co to jest obwód elektryczny;

  2. przeanalizuje warunki, jakie muszą być spełnione, by popłynął w nim prąd;

  3. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań pojęciowych i rachunkowych.

Strategie nauczania:

gamifikacja

Metody nauczania:

decyzyjna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

grafika interaktywna, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Obwód elektryczny”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”.
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.

Faza realizacyjna:

Lekcja ma formę turnieju pomiędzy trzyosobowymi grupami uczniów.

  • Etap 1. Grupy losują kolory: zielony, niebieski, szary, czarny, biały.
    Uczniowie w grupach oglądają grafikę interaktywną i mają za zadanie ułożyć wypowiedź składającą się z 5 zdań, dotyczącą elementów w grafice zaznaczonych wylosowanym kolorem. Uczniowie, którzy wylosowali kolor biały stanowią wraz z nauczycielem jury i otrzymują maksymalną liczbę punktów.
    Po wysłuchaniu prezentacji jury ustala kolejność miejsc zajętych przez zespoły i przydziela punkty. Najmniejsza liczba to 10 pkt, każda wyższa lokata to o 10 pkt. więcej.
    Nauczyciel wygłasza komentarz podsumowujący tę część lekcji.

  • Etap 2. Rozwiązywanie zadań w grupach.
    Zasady zdobywania punktów za rozwiązania zadań są następujące. Grupa wybiera po kolei dowolne zadanie z zestawu i próbuje je rozwiązać. Za każde prawidłowe rozwiązanie otrzymuje 10 punktów. Za skorzystanie z podpowiedzi lub błędne rozwiązanie grupa traci 4 pkt. Za jednorazowe skorzystanie z tekstu „Warto przeczytać” trzeba „zapłacić” 3 pkt. Grupy mogą też podpowiadać sobie nawzajem ustalając swoje własne ceny transakcji wyrażone w przekazywanych sobie punktach. Jeżeli grupa skorzysta z zamieszczonego rozwiązania, otrzymuje 2 pkt. za to zadanie.
    Wygrywa ta grupa, która zgromadzi najwięcej punktów.
    Nauczyciel pełni rolę arbitra podczas gry.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wygłasza komentarz podsumowujący lekcję, odnoszący się zarówno do wiedzy, jak i do sposobu uczenia się.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie mogą zdobywać dodatkowe punkty wykonując pracę w domu. Prawidłowe rozwiązanie przez każdego ucznia zadania, którego grupa nie zdążyła rozwiązać na lekcji i przysłanie rozwiązania (nie samego wyniku) nauczycielowi mailem w ciągu dwóch dni jest nagradzane dopisaniem 2 pkt dla grupy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może być użyta także jako wstęp do lekcji o prądzie elektrycznym lub jako pomoc dodatkowa na każdej lekcji z tego działu.