| |
| |
| Co to jest obwód elektryczny? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśni, co to jest obwód elektryczny;
przeanalizuje warunki, jakie muszą być spełnione, by popłynął w nim prąd;
zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań pojęciowych i rachunkowych.
|
| |
| |
| |
| grafika interaktywna, zestaw zadań |
| e‑materiał: „Obwód elektryczny” |
|
|
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”. Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. |
|
Lekcja ma formę turnieju pomiędzy trzyosobowymi grupami uczniów.
Etap 1. Grupy losują kolory: zielony, niebieski, szary, czarny, biały. Uczniowie w grupach oglądają grafikę interaktywną i mają za zadanie ułożyć wypowiedź składającą się z 5 zdań, dotyczącą elementów w grafice zaznaczonych wylosowanym kolorem. Uczniowie, którzy wylosowali kolor biały stanowią wraz z nauczycielem jury i otrzymują maksymalną liczbę punktów. Po wysłuchaniu prezentacji jury ustala kolejność miejsc zajętych przez zespoły i przydziela punkty. Najmniejsza liczba to 10 pkt, każda wyższa lokata to o 10 pkt. więcej. Nauczyciel wygłasza komentarz podsumowujący tę część lekcji.
Etap 2. Rozwiązywanie zadań w grupach. Zasady zdobywania punktów za rozwiązania zadań są następujące. Grupa wybiera po kolei dowolne zadanie z zestawu i próbuje je rozwiązać. Za każde prawidłowe rozwiązanie otrzymuje 10 punktów. Za skorzystanie z podpowiedzi lub błędne rozwiązanie grupa traci 4 pkt. Za jednorazowe skorzystanie z tekstu „Warto przeczytać” trzeba „zapłacić” 3 pkt. Grupy mogą też podpowiadać sobie nawzajem ustalając swoje własne ceny transakcji wyrażone w przekazywanych sobie punktach. Jeżeli grupa skorzysta z zamieszczonego rozwiązania, otrzymuje 2 pkt. za to zadanie. Wygrywa ta grupa, która zgromadzi najwięcej punktów. Nauczyciel pełni rolę arbitra podczas gry.
|
|
Nauczyciel wygłasza komentarz podsumowujący lekcję, odnoszący się zarówno do wiedzy, jak i do sposobu uczenia się. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie mogą zdobywać dodatkowe punkty wykonując pracę w domu. Prawidłowe rozwiązanie przez każdego ucznia zadania, którego grupa nie zdążyła rozwiązać na lekcji i przysłanie rozwiązania (nie samego wyniku) nauczycielowi mailem w ciągu dwóch dni jest nagradzane dopisaniem 2 pkt dla grupy. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika interaktywna może być użyta także jako wstęp do lekcji o prądzie elektrycznym lub jako pomoc dodatkowa na każdej lekcji z tego działu. |