Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Na czym polega hierarchiczna struktura Wszechświata? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | monitor albo tablica interaktywna albo komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Jak powstał Wszechświat?”, „Co nazywamy Wielkim Wybuchem?”, „Co wiemy o ucieczce galaktyk?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie odpowiadają, do jakiej większej struktury należy Ziemia, a następnie Układ Słoneczny. Uczniowie dzielą się swoimi wiadomościami o Drodze Mlecznej, a nauczyciel je uzupełnia. W szczególności, warto opowiedzieć o masywnej czarnej dziurze w centrum Galaktyki (można pokazać animację z e‑materiału „Skąd wnioskować o obecności czarnych dziur?”, Rys. 3.) oraz o ciemnej materii zawartej w Galaktyce. Następnie nauczyciel wyjaśnia, czym są grupy i gromady galaktyk i opowiada o Grupie Lokalnej, do której należy Droga Mleczna. Podkreśla, że grupy i gromady galaktyk są związane grawitacyjnie, w przeciwieństwie do większych struktur, jakimi są supergromady galaktyk. Nauczyciel opowiada o Lokalnej Supergromadzie i wyświetla Rys. 2, który przedstawia Wszechświat w promieniu 1 miliarda (https://pl.wikipedia.org/wiki/Rok_%C5%9Bwietlny) lat świetlnych oraz pokazuje, w jakie struktury układają się supergromady galaktyk. Następnie nauczyciel przedstawia odległości we Wszechświecie, przeskalowane do rozmiarów bliższych naszej intuicji, zgodnie z podrozdziałem „Rozmiary Wszechświata”. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie oglądają animację i odpowiadają na pytania aktywizujące. | |
Praca domowa: | |
3 zadania do wyboru z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |