Numer e‑materiału: 1.2.8.4
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Ich rodle / Jeżdżę na sankach
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o formach spędzania wolnego czasu na śniegu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
8) mój czas wolny i wakacje.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • stosuje pytanie: Was machst du?

  • wymienia aktywności zimowe na świeżym powietrzu.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • programowana – z użyciem komputera;

    • praktyczna – metoda aktywizująca;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami;

  • multimedium (animacja);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • dźwięki związane z zabawami na śniegu;

  • plik audio z odgłosami zimowych zabaw na śniegu;

  • karta pracy z rysunkiem.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

1. Odegranie wybranych scenek z animacji (z dialogami).
2. Odtwarzanie animacji bez dźwięku - uczniowie próbują sami układać dialogi.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prosi, aby uczniowie zamknęli oczy i na chwilę przenieśli się w myślach na ośnieżoną górkę. Odtwarza z komputera (wcześniej przygotowane) dźwięki związane z zabawami na śniegu. Uczniowie podają pojedyncze słowa i zgadują, jakie to czynności, np. jazda na sankach, jazda na łyżwach itp.

plenum 

10 min

dźwięki związane z zabawami na śniegu

Nauczyciel inicjuje rozmowę, nawiązując do tematu lekcji. Pyta uczniów np. o ulubione zabawy na śniegu.

ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e- materiał: Przeczytaj) z zakrytymi dymkami. Zadaniem uczniów jest wyrażenie przypuszczeń w języku polskim, o czym rozmawiają dzieci.

Uczniowie podają swoje propozycje.

Faza realizacyjna

Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e materiał: Przeczytaj).

plenum

20 min

Uczniowie odpowiadają na pytanie, co mówią dzieci, bawiąc się na śniegu. Powtarzają ich wypowiedzi: Ich rodle. Ich fahre Ski. Ich baue einen Schneemann.

Nauczyciel odtwarza animację oraz omawia ją krótko z uczniami. Uczniowie odpowiadają na pytanie, co mówi Tim. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

plenum

Uczniowie powtarzają za lektorem: Ich fahre Snowboard. Ich laufe Schlittschuh. Wir machen eine Schneeballschlacht (e materiał: Animacja, polecenie 2 i 3).

Zabawa w kalambury: jeden uczeń pokazuje jakąś zabawę na śniegu, a inny odgaduje i formułuje odpowiednie zdanie.

praca w parach

Uczniowie mówią pełnymi zdaniami, co robią, np: Ich fahre Ski.

Uczniowie grają na tabletach w jednorękiego bandytę i utrwalają w ten sposób nowo poznanych środków językowych (e materiał: Animacja, polecenie 4).

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Bena. Odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

tablica interaktywna

Uczniowie słuchują dialogu dołączonego do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Ich zadaniem jest ułożenie ilustracji w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu.

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności zimowe: jazdę na sankach, jazdę na nartach, jazdę na łyżwach. Następnie zaprasza na środek sali trójkę ochotników i mówi im na ucho zdanie, które mają powtórzyć na głos. Każdy uczeń wypowiada jedno ze zdań: Ich rodle, Ich fahre Ski, Ich laufe Schlittschuh. Kiedy ochotnicy wypowiedzą zdanie, reszta klasy podnosi kartę obrazkową, którą ilustruje daną aktywność (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

karty obrazkowe przedstawiające jazdę na sankach, jazdę na nartach, jazdę na łyżwach 

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej rysunek przedstawiający wszystkie poznane aktywności na śniegu (e materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Ochotnicy podchodzą do tablicy i umieszczają podpisy we właściwych miejscach. Klasa obserwuje i koryguje ewentualne pomyłki.

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom grę w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Ochotnicy podchodzą do tablicy interaktywnej i odkrywają kolejne karty. Po znalezieniu pary zdjęć uczniowie mówią w imieniu osoby na zdjęciu, co ta osoba/osoby robią. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że w przypadku, gdy na zdjęciu jest jedna osoba, zdanie należy zacząć od: Ich … Jeśli na zdjęciu jest więcej osób, wówczas zdanie rozpoczynamy od: Wir …

Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy przedstawiającą kontury dwójki dzieci. Prosi uczniów o pokolorowanie obrazka i uzupełnienie go swoją ulubioną zimową aktywnością. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Nauczyciel pyta uczniów: Was machst du? Uczniowie odpowiadają pełnym zdaniem, wykorzystując słownictwo poznane na lekcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).

praca indywidualna

karta pracy

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywną pracę na lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prosi, aby uczniowie zamknęli oczy i na chwilę przenieśli się w myślach na ośnieżoną górkę. Odtwarza z komputera (wcześniej przygotowane) dźwięki związane z zabawami na śniegu. Uczniowie podają pojedyncze słowa i zgadują, jakie to czynności, np. jazda na sankach, jazda na łyżwach itp.

plenum 

10 min

dźwięki związane z zabawami na śniegu

Nauczyciel inicjuje rozmowę, nawiązując do tematu lekcji. Pyta uczniów np. o ulubione zabawy na śniegu.

ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e- materiał: Przeczytaj) z zakrytymi dymkami. Zadaniem uczniów jest wyrażenie przypuszczeń w języku polskim, o czym rozmawiają dzieci.

Uczniowie podają swoje propozycje.

Faza realizacyjna

Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e materiał: Przeczytaj).

plenum

20 min

Uczniowie odpowiadają na pytanie, co mówią dzieci, bawiąc się na śniegu. Powtarzają ich wypowiedzi: Ich rodle. Ich fahre Ski. Ich baue einen Schneemann.

Nauczyciel odtwarza animację oraz omawia ją krótko z uczniami. Uczniowie odpowiadają na pytanie, co mówi Tim. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

plenum

Uczniowie powtarzają za lektorem: Ich fahre Snowboard. Ich laufe Schlittschuh. Wir machen eine Schneeballschlacht (e materiał: Animacja, polecenie 2 i 3).

Zabawa w kalambury: jeden uczeń pokazuje jakąś zabawę na śniegu, a inny odgaduje i formułuje odpowiednie zdanie.

praca w parach

Uczniowie mówią pełnymi zdaniami, co robią, np: Ich fahre Ski.

Uczniowie grają na tabletach w jednorękiego bandytę i utrwalają w ten sposób nowo poznanych środków językowych (e materiał: Animacja, polecenie 4).

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Bena. Odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

tablica interaktywna

Uczniowie słuchują dialogu dołączonego do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Ich zadaniem jest ułożenie ilustracji w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu.

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności zimowe: jazdę na sankach, jazdę na nartach, jazdę na łyżwach. Następnie zaprasza na środek sali trójkę ochotników i mówi im na ucho zdanie, które mają powtórzyć na głos. Każdy uczeń wypowiada jedno ze zdań: Ich rodle, Ich fahre Ski, Ich laufe Schlittschuh. Kiedy ochotnicy wypowiedzą zdanie, reszta klasy podnosi kartę obrazkową, którą ilustruje daną aktywność (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

karty obrazkowe przedstawiające jazdę na sankach, jazdę na nartach, jazdę na łyżwach 

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej rysunek przedstawiający wszystkie poznane aktywności na śniegu (e materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Ochotnicy podchodzą do tablicy i umieszczają podpisy we właściwych miejscach. Klasa obserwuje i koryguje ewentualne pomyłki.

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom grę w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Ochotnicy podchodzą do tablicy interaktywnej i odkrywają kolejne karty. Po znalezieniu pary zdjęć uczniowie mówią w imieniu osoby na zdjęciu, co ta osoba/osoby robią. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że w przypadku, gdy na zdjęciu jest jedna osoba, zdanie należy zacząć od: Ich … Jeśli na zdjęciu jest więcej osób, wówczas zdanie rozpoczynamy od: Wir …

Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy przedstawiającą kontury dwójki dzieci. Prosi uczniów o pokolorowanie obrazka i uzupełnienie go swoją ulubioną zimową aktywnością. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Nauczyciel pyta uczniów: Was machst du? Uczniowie odpowiadają pełnym zdaniem, wykorzystując słownictwo poznane na lekcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).

praca indywidualna

karta pracy

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywną pracę na lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec