Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.8.4
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Ich rodle / Jeżdżę na sankach
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o formach spędzania wolnego czasu na śniegu
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zamknęli oczy i na chwilę przenieśli się w myślach na ośnieżoną górkę. Odtwarza z komputera (wcześniej przygotowane) dźwięki związane z zabawami na śniegu. Uczniowie podają pojedyncze słowa i zgadują, jakie to czynności, np. jazda na sankach, jazda na łyżwach itp. | plenum | 10 min | dźwięki związane z zabawami na śniegu |
Nauczyciel inicjuje rozmowę, nawiązując do tematu lekcji. Pyta uczniów np. o ulubione zabawy na śniegu. | ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami | ||
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e- materiał: Przeczytaj) z zakrytymi dymkami. Zadaniem uczniów jest wyrażenie przypuszczeń w języku polskim, o czym rozmawiają dzieci. | |||
Uczniowie podają swoje propozycje. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e materiał: Przeczytaj). | plenum | 20 min | |
Uczniowie odpowiadają na pytanie, co mówią dzieci, bawiąc się na śniegu. Powtarzają ich wypowiedzi: Ich rodle. Ich fahre Ski. Ich baue einen Schneemann. | |||
Nauczyciel odtwarza animację oraz omawia ją krótko z uczniami. Uczniowie odpowiadają na pytanie, co mówi Tim. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). | plenum | ||
Uczniowie powtarzają za lektorem: Ich fahre Snowboard. Ich laufe Schlittschuh. Wir machen eine Schneeballschlacht (e materiał: Animacja, polecenie 2 i 3). | |||
Zabawa w kalambury: jeden uczeń pokazuje jakąś zabawę na śniegu, a inny odgaduje i formułuje odpowiednie zdanie. | praca w parach | Uczniowie mówią pełnymi zdaniami, co robią, np: Ich fahre Ski. | |
Uczniowie grają na tabletach w jednorękiego bandytę i utrwalają w ten sposób nowo poznanych środków językowych (e materiał: Animacja, polecenie 4). | praca indywidualna | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Bena. Odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Uczniowie słuchują dialogu dołączonego do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Ich zadaniem jest ułożenie ilustracji w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu. | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności zimowe: jazdę na sankach, jazdę na nartach, jazdę na łyżwach. Następnie zaprasza na środek sali trójkę ochotników i mówi im na ucho zdanie, które mają powtórzyć na głos. Każdy uczeń wypowiada jedno ze zdań: Ich rodle, Ich fahre Ski, Ich laufe Schlittschuh. Kiedy ochotnicy wypowiedzą zdanie, reszta klasy podnosi kartę obrazkową, którą ilustruje daną aktywność (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | karty obrazkowe przedstawiające jazdę na sankach, jazdę na nartach, jazdę na łyżwach | ||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej rysunek przedstawiający wszystkie poznane aktywności na śniegu (e materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Ochotnicy podchodzą do tablicy i umieszczają podpisy we właściwych miejscach. Klasa obserwuje i koryguje ewentualne pomyłki. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel proponuje uczniom grę w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Ochotnicy podchodzą do tablicy interaktywnej i odkrywają kolejne karty. Po znalezieniu pary zdjęć uczniowie mówią w imieniu osoby na zdjęciu, co ta osoba/osoby robią. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że w przypadku, gdy na zdjęciu jest jedna osoba, zdanie należy zacząć od: Ich … Jeśli na zdjęciu jest więcej osób, wówczas zdanie rozpoczynamy od: Wir … | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy przedstawiającą kontury dwójki dzieci. Prosi uczniów o pokolorowanie obrazka i uzupełnienie go swoją ulubioną zimową aktywnością. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Nauczyciel pyta uczniów: Was machst du? Uczniowie odpowiadają pełnym zdaniem, wykorzystując słownictwo poznane na lekcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). | praca indywidualna | karta pracy | |
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywną pracę na lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zamknęli oczy i na chwilę przenieśli się w myślach na ośnieżoną górkę. Odtwarza z komputera (wcześniej przygotowane) dźwięki związane z zabawami na śniegu. Uczniowie podają pojedyncze słowa i zgadują, jakie to czynności, np. jazda na sankach, jazda na łyżwach itp.
plenum
10 min
dźwięki związane z zabawami na śniegu
Nauczyciel inicjuje rozmowę, nawiązując do tematu lekcji. Pyta uczniów np. o ulubione zabawy na śniegu.
ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e- materiał: Przeczytaj) z zakrytymi dymkami. Zadaniem uczniów jest wyrażenie przypuszczeń w języku polskim, o czym rozmawiają dzieci.
Uczniowie podają swoje propozycje.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e materiał: Przeczytaj).
plenum
20 min
Uczniowie odpowiadają na pytanie, co mówią dzieci, bawiąc się na śniegu. Powtarzają ich wypowiedzi: Ich rodle. Ich fahre Ski. Ich baue einen Schneemann.
Nauczyciel odtwarza animację oraz omawia ją krótko z uczniami. Uczniowie odpowiadają na pytanie, co mówi Tim. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).
plenum
Uczniowie powtarzają za lektorem: Ich fahre Snowboard. Ich laufe Schlittschuh. Wir machen eine Schneeballschlacht (e materiał: Animacja, polecenie 2 i 3).
Zabawa w kalambury: jeden uczeń pokazuje jakąś zabawę na śniegu, a inny odgaduje i formułuje odpowiednie zdanie.
praca w parach
Uczniowie mówią pełnymi zdaniami, co robią, np: Ich fahre Ski.
Uczniowie grają na tabletach w jednorękiego bandytę i utrwalają w ten sposób nowo poznanych środków językowych (e materiał: Animacja, polecenie 4).
praca indywidualna
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Bena. Odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
15 min
tablica interaktywna
Uczniowie słuchują dialogu dołączonego do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Ich zadaniem jest ułożenie ilustracji w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności zimowe: jazdę na sankach, jazdę na nartach, jazdę na łyżwach. Następnie zaprasza na środek sali trójkę ochotników i mówi im na ucho zdanie, które mają powtórzyć na głos. Każdy uczeń wypowiada jedno ze zdań: Ich rodle, Ich fahre Ski, Ich laufe Schlittschuh. Kiedy ochotnicy wypowiedzą zdanie, reszta klasy podnosi kartę obrazkową, którą ilustruje daną aktywność (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
karty obrazkowe przedstawiające jazdę na sankach, jazdę na nartach, jazdę na łyżwach
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej rysunek przedstawiający wszystkie poznane aktywności na śniegu (e materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Ochotnicy podchodzą do tablicy i umieszczają podpisy we właściwych miejscach. Klasa obserwuje i koryguje ewentualne pomyłki.
tablica interaktywna
Nauczyciel proponuje uczniom grę w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Ochotnicy podchodzą do tablicy interaktywnej i odkrywają kolejne karty. Po znalezieniu pary zdjęć uczniowie mówią w imieniu osoby na zdjęciu, co ta osoba/osoby robią. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że w przypadku, gdy na zdjęciu jest jedna osoba, zdanie należy zacząć od: Ich … Jeśli na zdjęciu jest więcej osób, wówczas zdanie rozpoczynamy od: Wir …
Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy przedstawiającą kontury dwójki dzieci. Prosi uczniów o pokolorowanie obrazka i uzupełnienie go swoją ulubioną zimową aktywnością. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Nauczyciel pyta uczniów: Was machst du? Uczniowie odpowiadają pełnym zdaniem, wykorzystując słownictwo poznane na lekcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).
praca indywidualna
karta pracy
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywną pracę na lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0