Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Zjazd gnieźnieński
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jakie były motywacje Ottona III, aby wybrać się do Gniezna.
określa znaczenie podjętych w Gnieźnie decyzji dla Kościoła w Polsce.
opisuje kontrowersje w sprawie koronacji Bolesława Chrobrego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy tematu zajęć, ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 – Kanonizacja Wojciecha;
Grupa 2 - Otton III spotyka się z Bolesławem;
Grupa 3 - Relacja Thietmara;
Grupa 4 - Anonim tzw. Gall;
Grupa 5 - Co tak naprawdę wydarzyło się w Gnieźnie?
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z pierwszym multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Wyjaśnij znaczenie pielgrzymki Ottona III dla państwa polskiego i Kościoła na ziemiach polskich” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Uczniowie zapoznają się z filmem, przygotowują odpowiedź. Następnie wybrana para przedstawia swoją propozycję, pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel odtwarza drugi z filmów, polecając, aby wynotowali najważniejsze informacje, które pozwolą im wykonać w parach polecenie nr 3 – przedstawić skutki zjazdu gnieźnieńskiego. Podobnie jak wcześniej wskazana para albo ochotnicy prezentują propozycję odpowiedzi, nauczyciel weryfikuje jej poprawność.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do ćwiczeń w sekcji „Film + Sprawdź się”. Zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia od 1 do 4. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na przygotowanie się, a następnie ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Nauczyciel omawia przebieg zajęć oraz pracę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Zjazd gnieźnieński” w formie pytań do krzyżówki.
Wykonaj ćwiczenia 5 i 6 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Althoff G., Otto III, trans. P. G. Jestice, Pennsylvania 2003.
Jurek T., Kiryk E., Historia polski do 1572, Warszawa 2013.
Michałowski R., Zjazd Gnieźnieński: religijne przesłanki powstania arcybiskupstwa gnieźnieńskiego, Wrocław 2005.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z oboma filmami, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.