Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.11.2
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Warum Teens zu Suchtmitteln greifen / Dlaczego nastolatki sięgają po środki uzależniające
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat przyczyn sięgania przez młodzież po używki oraz wynikających z tego rodzajów uzależnień
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia przyczyny sięgania przez młodzież po środki uzależniające;
podaje przykłady uzależnień występujących wśród nastolatków;
ostrzega przyjaciółkę przed niebezpieczeństwem nałogu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy nauczania:
kognitywizm;
podejście komunikacyjne;
podająca – pogadanka, praca z tekstem źródłowym;
metoda aktywizująca – gra dydaktyczna, walizka–kosz–biała plama;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
trzy kartki, na jednej z nich narysowany jest kosz, na drugiej – walizka, na trzeciej – biała plama,
multimedium (gra dydaktyczna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat zjawiska występowania uzależnień wśród młodzieży, ich powodów i idących za tym niebezpieczeństw.
Jako uzupełnienie nauczyciel może wyszukać informacje na temat aktualnych statystyk związanych z tym zjawiskiem.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu.
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat podatności młodzieży na wpływ otoczenia, łatwości dostępu do narkotyków, powszechności zażywania środków uzależniających wśród nastolatków.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy pięcioosobowe. Każdy uczeń w grupie otrzymuje jeden z pięciu pociętych na kawałki fragmentów tekstu z części Przeczytaj; grupa otrzymuje także trzy karteczki ze zdaniami, którymi należy uzupełnić luki w tekście. Uczniowie wspólnie zastanawiają się, które ze zdań pasuje do której luki w tekście (Übung 1), a następnie próbują ułożyć tekst w spójną, logiczną całość. Swoje propozycje przedstawiają na forum i uzasadniają kolejność ułożenia poszczególnych fragmentów tekstu w jedną logiczną całość.
Uczniowie, pracując indywidualnie, wybierają zgodne z treścią tekstu dokończenia zdań (Übung 2) oraz wypisują podane w tekście informacje dotyczące powodów sięgania przez młodzież po narkotyki (Übung 3).
Uczniowie w parach grają w grę dydaktyczną. Następnie tworzą cztery pytania do tematu Suchmitteln, wykorzystując słownictwo/informacje z części Przeczytaj. Uczniowie chodząc po klasie, zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi.
Uczniowie w parach wykonują polecenia w części Gra dydaktyczna: wskazują wyrazy, które nie pasują do danej grupy wyrazów (Übung 1), zaznaczają wyrazy zgodne z treścią multimedium (Übung 2) oraz tłumaczą brakujące części zdań na język niemiecki (Übung 3).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie uzupełniają luki w nazwach różnych uzależnień (Aufgabe 3 w części Sprawdź się).
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdania Eine Person, die zu viel Kaffee trinkt, ist ... Następnie zwraca uwagę na utworzony przymiotnik określający osobę uzależnioną; prosi o podanie innych przykładów uzależnień i utworzenie od tych nazw właściwych przymiotników.
Uczniowie w parach dopasowują właściwe zakończenie zdań (Aufgabe 1) oraz wykorzystując przykład w Aufgabe 2, tworzą właściwe zdania. W razie potrzeby nauczyciel przypomina zasadę tworzenia zdań przydawkowych lub prosi uczniów o zapoznanie się z Tipp zur Grammatik.
Uczniowie w parach opisują zdjęcie przedstawiające nastolatków uzależnionych od Internetu, snują przypuszczenia, co może świadczyć o ich uzależnieniu (Aufgabe 8).
Nauczyciel w ramach ewaluacji lekcji zawiesza na tablicy trzy kartki, na jednej z nich narysowany jest kosz, na drugiej – walizka, na trzeciej – biała plama. Obok walizki uczniowie zapisują: „Co zabieram ze sobą z lekcji?”. Tutaj każdy ma wpisać to, co wyniósł z pracy na lekcji, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Obok kosza uczniowie zapisują: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Powyższe rysunki uczniowie wypełniają krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub słowami kluczowymi.
Praca domowa
Uczniowie dopasowują powody uzależnień do usłyszanych tekstów (Aufgabe 4) oraz piszą e‑mail, w którym przestrzegają koleżankę przed sięganiem po tabletki odchudzające (Aufgabe 7). Jako zadania dodatkowe (nieobowiązkowe) uczniowie wybierają właściwy przyimek (Aufgabe 5) oraz wskazują rzeczownik, który został zastąpiony przez zaimek (Aufgabe 6).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry dydaktycznej:
przed lekcją: uczniowie przygotowują minimum pięć fiszek do tematu, nazywają np. poszczególne nałogi lub środki uzależniające;
w trakcie lekcji: uczniowie przeprowadzają wywiad z psychologiem na temat uzależnień młodzieży, wcielają się w role dziennikarza i psychologa, dialogi prezentowane są na forum klasy;
po lekcji: uczniowie przygotowują quiz w formie online do tematu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0