Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.14.2
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Liechtenstein – die einzige Monarchie im deutschen Sprachraum/Liechtenstein – jedyna monarchia na terenie niemieckiego obszaru językowego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania i informowania na temat historii, systemu politycznego, gospodarczego i społecznego w Księstwie Liechtenstein.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje informacje na temat historii Liechtensteinu i rodziny książęcej;
przedstawia niezwykłe fakty na temat polityki i gospodarki Liechtensteinu;
opisuje walory krajoznawcze Księstwa Liechtensteinu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.);
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi).
Metody i formy nauczania:
podająca: wyjaśnianie;
eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
kartki z pojęciami np. Staatsform/Bankwesen/Größe/Armee/Amtssprache/Währung/Wohlstand
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie wprowadzenia do lekcji, a następnie zapisuje na tablicy pojęcie kluczowe Liechtenstein i przykleja wokół kartki z pojęciami: Staatsform/Bankwesen/Größe/Armee/Amtssprache/Wahrung/Wohlstand.
Następnie dzieli uczniów na małe dwu- lub trzyosobowe grupy. W przypadku większej ilości osób w grupie można dodać kolejne kategorie: Infrastruktur/Kriminalität.
Uczniowie w małych grupach lub parach szukają w ciągu 2–3 minut informacji w Internecie na temat danego obszaru, a następnie w języku polskim prezentują interesujące fakty na forum klasy. Nauczyciel zapisuje po niemiecku główne myśli dotyczące omawianych obszarów, jednocześnie zwracając uwagę uczniów na nowe słownictwo.
b) Faza realizacyjna
Podczas realizacji lekcji tekst źródłowy można wydrukować i pociąć na kawałki. Zadaniem uczniów będzie dopasowanie do siebie fragmentów tekstu. Alternatywnie (technika wspólnego czytania): nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzyosobowe. Każda grupa siada przy osobnym stoliku. Przeznaczony do opracowania tekst jest dzielony przez nauczyciela na trzy fragmenty. Każdy uczeń zapoznaje się z pierwszym fragmentem i losuje jedno z trzech zadań: a) przygotuj pytania dla uczniów z grupy na temat przeczytanego fragmentu, b) zadaj uczniom z grupy pytania o niezrozumiałe wyrazy/fragmenty tekstu, c) streść uczniom przeczytany tekst.
Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują w swoich grupach wyniki swojej pracy. Sekwencja powtarzana jest także w odniesieniu do fragmentu drugiego i trzeciego (nauczyciel powinien zadbać o to, aby w poszczególnych sekwencjach każdy uczeń rozwiązywał inne zadanie).
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu: dopasowują tytułu do tekstów, uzupełniają drzewo genealogiczne, zaznaczają prawidłową odpowiedź.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z prezentacją multimedialną na temat faktów dotyczących systemu politycznego, gospodarki i społeczeństwa Liechtensteinu i porównanie z informacjami zebranymi wcześniej na tablicy.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania do prezentacji multimedialnej (rozwiązują krzyżówkę, grają w memory, zaznaczają prawidłowe odpowiedzi, odczytują liczebniki porządkowe, wykorzystują słówka i zwroty).
c) Faza podsumowująca
W Aufgabe 7 w sekcji Sprawdź się uczniowie podają najbardziej interesujące ich zdaniem fakty dotyczące Liechtensteinu oraz krótko je opisują.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się: piszą pocztówkę z Liechtensteinu, opisując walory krajoznawczo‑turystyczne tego kraju.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie przygotowują informacje do prezentacji jednego z państw niemieckiego obszaru językowego;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i poszerzenie wiedzy na temat państw niemieckiego obszaru językowego; uczniowie w grupach przygotowują prezentacje multimedialne lub mapy pojęć do wybranego kraju obszaru niemieckojęzycznego;
po lekcji: podsumowanie lekcji dotyczącej wiedzy o państwach niemieckiego obszaru językowego, uczniowie przygotowują pytania do quizu o krajach niemieckojęzycznych (pytania wrzucone są do wspólnego pojemnika), uczniowie w grupach rywalizują pomiędzy sobą, odpowiadając na wylosowane pytania.