Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Główne ośrodki inwestycji ekonomicznych w Polsce po 1989 r.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

10) podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. i ocenia ich skutki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje lokalizację BIZ w Polsce,

  • omawia zróżnicowanie przestrzenne sektorów BIZ w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Pilarska C., Bezpośrednie inwestycje zagraniczne na tle przemian systemowych w Polsce w latach 1989–2003, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie” 2006, nr 728, s. 109–128.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel pyta uczniów, czym są BIZ i dlaczego Polska jest pod tym względem krajem interesującym dla inwestorów.

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z grafiką interaktywną. W zeszycie zapisują swoje pierwsze spostrzeżenia na temat lokalizacji BIZ. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat lokalizacji BIZ.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pary albo małe zespoły (w zależności od wielkości klasy). Każdy zespół ponownie zapoznaje się z grafiką interaktywną. Każda grupa omawia lokalizacje BIZ według przydzielonego sektora (sektory przydziela nauczyciel).

  • Poszczególne zespoły prezentują na forum klasy swoje spostrzeżenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów. Uczniowie sporządzają notatki w zeszytach.

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat prawidłowości lub ich braku w lokalizacji BIZ w Polsce w poszczególnych sektorach.

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat przyczyn braku BIZ w niektórych regionach w Polsce. Korzystając z atlasów geograficznych, uczniowie analizują lokalizację BIZ w kontekście najbardziej i najmniej rozwiniętych przemysłowo regionów w Polsce.

  • Uczniowie sporządzają notatki w zeszytach.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat lokalizacji BIZ w Polsce w poszczególnych latach (zmiany lokalizacji, nowe lokalizacje, koncentracja).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multmedium

Grafika interaktywna przedstawia mapę lokalizacji BIZ w Polsce. Może ona posłużyć jako materiał powtórzeniowy lub kontekstowy do lekcji „Znaczenie kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarczym” (zakres podstawowy: IX. 5).