Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Główne ośrodki inwestycji ekonomicznych w Polsce po 1989 r.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
10) podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. i ocenia ich skutki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje lokalizację BIZ w Polsce,
omawia zróżnicowanie przestrzenne sektorów BIZ w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Pilarska C., Bezpośrednie inwestycje zagraniczne na tle przemian systemowych w Polsce w latach 1989–2003, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie” 2006, nr 728, s. 109–128.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, czym są BIZ i dlaczego Polska jest pod tym względem krajem interesującym dla inwestorów.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z grafiką interaktywną. W zeszycie zapisują swoje pierwsze spostrzeżenia na temat lokalizacji BIZ. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat lokalizacji BIZ.
Nauczyciel dzieli uczniów na pary albo małe zespoły (w zależności od wielkości klasy). Każdy zespół ponownie zapoznaje się z grafiką interaktywną. Każda grupa omawia lokalizacje BIZ według przydzielonego sektora (sektory przydziela nauczyciel).
Poszczególne zespoły prezentują na forum klasy swoje spostrzeżenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów. Uczniowie sporządzają notatki w zeszytach.
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat prawidłowości lub ich braku w lokalizacji BIZ w Polsce w poszczególnych sektorach.
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat przyczyn braku BIZ w niektórych regionach w Polsce. Korzystając z atlasów geograficznych, uczniowie analizują lokalizację BIZ w kontekście najbardziej i najmniej rozwiniętych przemysłowo regionów w Polsce.
Uczniowie sporządzają notatki w zeszytach.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat lokalizacji BIZ w Polsce w poszczególnych latach (zmiany lokalizacji, nowe lokalizacje, koncentracja).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multmedium
Grafika interaktywna przedstawia mapę lokalizacji BIZ w Polsce. Może ona posłużyć jako materiał powtórzeniowy lub kontekstowy do lekcji „Znaczenie kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarczym” (zakres podstawowy: IX. 5).