Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Funkcja zewnętrzna państwa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje funkcję zewnętrzną państwa;

  • charakteryzuje obszary interesów chronione przez państwo w ramach realizacji jego funkcji zewnętrznej;

  • analizuje znaczenie działań dyplomatycznych dla ochrony interesów jednostki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przed zajęciami uczniowie przypominają sobie wiadomości dotyczące funkcji państwa. Chętni przygotowują prezentację na ten temat oraz krótki quiz dla reszty klasy.

2. Przedstawienie prezentacji uczniowskiej oraz quiz na rozgrzewkę.

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Burza mózgów. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Jakie, waszym zdaniem, są zadania zewnętrzne państwa wobec obywateli?”. Osoba moderująca zapisuje pomysły na tablicy. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi w schematach w e‑materiale.

2. Nauczyciel w trakcie rozmowy nauczającej przedstawia trzy obszary funkcji zewnętrznej państwa. Krótka dyskusja o tym, czy któryś z obszarów jest ważniejszy, czy też wszystkie są jednakowo istotne.

3. Praca w ośmiu grupach. Każda z nich po wspólnych ustaleniach przedstawia jeden z wydziałów ambasady, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu ich działań na jednostkę.

4. Praca z multimedium – mapa interaktywna. Uczniowie analizują informacje, a ich zadaniem jest podanie przykładów działań instytucji państwa oraz ocena znaczenia umów międzynarodowych. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje opinie.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Nauczyciel prosi chętne osoby o podsumowanie znaczenia funkcjonowania państwa dla życia jednostki. Pozostali uczniowie mogą się odnieść do ich wypowiedzi, uzupełniać je, polemizować z nimi.

Praca domowa:

Przygotuj listę propozycji działań dla konsulatów państw europejskich w Polsce.

Materiały pomocnicze:

Krzysztof Sidorkiewicz, Współczesne ujęcie funkcji państwa, „Studia Elbląskie” 2010, nr 11.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do dyskusji nt. „Jakie problemy może napotkać państwo w realizacji funkcji zewnętrznej?”. Podsumowując dyskusję, uczniowie powinni zaproponować sposoby rozwiązywania tych problemów.