Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Przemysław Michalski

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zastosowania baterii litowo‑jonowych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony

Podstawa programowa:

Wykraczający poza program podstawy programowej w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia zastosowania baterii litowo‑jonowych (Li‑ion) związane z zasilaniem urządzeń mobilnych i pojazdów elektrycznych oraz magazynowaniem energii ze źródeł odnawialnych;

  2. tłumaczy sposób, w jaki cechy baterii Li‑ion przełożyły się na ich szerokie zastosowanie;

  3. podaje przykłady zastosowania technologii Li‑ion w różnych urządzeniach;

  4. podaje argumenty za potrzebą dbania o środowisko i wytwarzania energii w sposób ekologiczny;

  5. analizuje aspekty ekonomiczne związane z bateriami Li‑ion i wykresy dziennej produkcji i zapotrzebowania na energię elektryczną.

Strategie nauczania:

blended learning

Metody nauczania:

prezentacja, plakat

Formy zajęć:

praca grupowa

Środki dydaktyczne:

komputer, projektor

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zleca uczniom samodzielne przeanalizowanie e‑materiału. Dzieli ich na grupy oraz zadaje pracę domową: na podstawie różnych źródeł Internetowych, uczniowie mają za zadanie przygotować prezentację lub plakat na jeden z następujących tematów:

- Baterie litowo‑jonowe w pojazdach elektrycznych.

- Baterie litowo‑jonowe w elektronice mobilnej.

- Baterie litowo‑jonowe i ich zastosowanie do magazynowania energii.

Faza realizacyjna:

W trakcie następnej lekcji uczniowie prezentują swoje prezentacje lub plakaty. Plakaty można potem powiesić w sali lekcyjnej, aby dodatkowo uhonorować uczniów i ich pracę.

Faza podsumowująca:

W ramach podsumowania, nauczyciel omawia z uczniami informacje przedstawione w prezentacjach/plakatach.

Praca domowa:

Pracą domową jest wykonanie prezentacji/plakatu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium można, oprócz tego tematu lekcji, wykorzystać przy omawianiu zagadnień dotyczących ekologicznego domu, domowej sieci elektrycznej itp.