Numer e‑materiału: 1.3.4.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wer ist das? / Kto to jest?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o zawodach

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
4) popularne zawody.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie o daną osobę;

  • wymienia typowe czynności wykonywane przez przedstawicieli wybranych zawodów.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji/kooperacji z innymi dziećmi;

  • widzi powiązania między tym, czego uczy się na języku niemieckim i innych edukacjach.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • domino;

  • zabawa KIM (ang. keep in mind);

  • puzzle;

  • zabawa w korektora;

– formy pracy:

  • plenum;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • karty obrazkowe;

  • rekwizyty (garnek, chochla, fartuch, pokrywka);

  • brystol, flamastry;

  • puzzle.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra dydaktyczna (domino)

Uczniowie samodzielnie podpisują obrazki lub przygotowują ilustracje do gotowych napisów.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i rozpoczyna lekcję od burzy mózgów. Dzieci siadają na dywanie nad dużym brystolem. Zapisują znane im nazwy zawodów w języku niemieckim.

plenum

17 min

brystol, flamastry

Nauczyciel prezentuje ilustrację z nazwami zawodów i czynnościami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają i powtarzają nazwy zawodów. Sprawdzają, czy na brystolu mają zapisane zawody z ilustracji. W razie potrzeby uzupełniają nazwy.

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z wyżej wymienionymi zawodami. Układa karty na dywanie. Uczniowie zamykają oczy. Nauczyciel chowa jedną kartę. Uczniowie odgadują, czego brakuje.

zabawa Kim

Nauczyciel prezentuje nagranie. Uczniowie słuchają zdań dotyczących czynności wykonywanych przez przedstawicieli zawodów (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają. 

Nauczyciel prezentuje wizytówki z nazwami zawodów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie dopasowują do wizytówek odpowiednie obrazki z zawodami.

wizytówki, karty obrazkowe

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Ochotnik układa karty obrazkowe w odpowiedniej kolejności. 

karty obrazkowe

Nauczyciel podnosi do góry poszczególne karty obrazkowe i pyta: Wer ist das? Ochotnicy podają nazwę zawodu.

Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie pamiętają pytanie, jakie im zadał. Następnie prezentuje trzy karty, z których uczniowie układają zdanie. Uczniowie przepisują je do zeszytów i powtarzają chórem. Nauczyciel przymocowuje pytanie magnesami do tablicy.

cztery karty z rozsypanką wyrazową: 1. Wer, 2. ist, 3. das, 4. ?, służące do utworzenia pytania: Wer ist das?

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej grę jednoręki bandyta. Uczniowie każdorazowo oglądają zdjęcie i napis. Jeden z ochotników odczytuje napis. Pozostali uczniowie decyduje, czy elementy pasują do siebie, wołając chórem: ja lub nein.

Faza realizacyjna

Uczniowie pracują w małych grupach trzy-, czteroosobowych. Grają w domino. Grupy rywalizują między sobą na czas. Wygrywa grupa, która jako pierwsza poprawnie ułoży domino.

praca w grupach

14 min

domino

Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawicieli wybranych zawodów (e‑materiał: gra edukacyjna, polecenie 1). Nauczyciel odczytuje zdanie z informacją, czym zajmuje się dana osoba. Uczniowie powtarzają zdania.

plenum

Uczniowie otrzymują kartę pracy z zadaniem prawda/fałsz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczniowie podpisują kartę pracy swoimi imionami i rozwiązują zadanie. Następnie przekazują wykonane ćwiczenie parze siedzącej w ławce za ich plecami. Nauczyciel prezentuje poprawne odpowiedzi na tablicy multimedialnej. Uczniowie sprawdzają i w razie potrzeby korygują odpowiedzi kolegów. Następnie karta pracy wraca do właścicieli. Uczniowie zapoznają się z wynikiem swojej pracy.

praca w parach

karta pracy, zabawa w korektora,

ocena koleżeńska

Każda para otrzymuje komplet kart obrazkowych. Nauczyciel prezentuje nagranie. Uczniowie wybierają obrazki pasujące do nagrania. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonanego zadania. W razie potrzeby ponownie prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

karty obrazkowe odpowiadające nagraniu

Faza podsumowująca

Każdy uczeń otrzymuje ilustrację z pustym dymkiem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zadanie polega na wpisaniu pytania: Wer ist das?

praca indywidualna

14 min

karta pracy

W razie trudności nauczyciel przypomina, że na tablicy jest zaprezentowane pytanie.

Każdy uczeń otrzymuje komplet puzzli. Układa obrazek i mówi, co robi osoba na zdjęciu. Reszta klasy powtarza zdanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

puzzle jako wydruk obrazka z e‑materiału

Nauczyciel prezentuje rekwizyty: garnek, pokrywkę, chochlę. Zakłada fartuch kuchenny i miesza w garnku. Uczniowie mówią, jaki to zawód i co robi ta osoba. 

plenum

garnek, fartuch, pokrywka, chochla

Nauczyciel prezentuje nagranie z odgłosami. Uczniowie mówią, jaki to zawód i co robi ta osoba (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Zadanie domowe: uczniowie wybierają jeden z zawodów omawianych na lekcji i przygotowują pracę plastyczną (technika dowolna). Podpisują pracę jednym ze zdań ćwiczonych na lekcji (czynność wykonywana przez przedstawiciela danego zawodu).

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i rozpoczyna lekcję od burzy mózgów. Dzieci siadają na dywanie nad dużym brystolem. Zapisują znane im nazwy zawodów w języku niemieckim.

plenum

17 min

brystol, flamastry

Nauczyciel prezentuje ilustrację z nazwami zawodów i czynnościami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają i powtarzają nazwy zawodów. Sprawdzają, czy na brystolu mają zapisane zawody z ilustracji. W razie potrzeby uzupełniają nazwy.

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z wyżej wymienionymi zawodami. Układa karty na dywanie. Uczniowie zamykają oczy. Nauczyciel chowa jedną kartę. Uczniowie odgadują, czego brakuje.

zabawa Kim

Nauczyciel prezentuje nagranie. Uczniowie słuchają zdań dotyczących czynności wykonywanych przez przedstawicieli zawodów (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają. 

Nauczyciel prezentuje wizytówki z nazwami zawodów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie dopasowują do wizytówek odpowiednie obrazki z zawodami.

wizytówki, karty obrazkowe

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Ochotnik układa karty obrazkowe w odpowiedniej kolejności. 

karty obrazkowe

Nauczyciel podnosi do góry poszczególne karty obrazkowe i pyta: Wer ist das? Ochotnicy podają nazwę zawodu.

Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie pamiętają pytanie, jakie im zadał. Następnie prezentuje trzy karty, z których uczniowie układają zdanie. Uczniowie przepisują je do zeszytów i powtarzają chórem. Nauczyciel przymocowuje pytanie magnesami do tablicy.

cztery karty z rozsypanką wyrazową: 1. Wer, 2*. ist,* 3*. das*, 4. ?, służące do utworzenia pytania: Wer ist das?

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej grę jednoręki bandyta. Uczniowie każdorazowo oglądają zdjęcie i napis. Jeden z ochotników odczytuje napis. Pozostali uczniowie decyduje, czy elementy pasują do siebie, wołając chórem: ja lub nein.

Faza realizacyjna

Uczniowie pracują w małych grupach trzy-, czteroosobowych. Grają w domino. Grupy rywalizują między sobą na czas. Wygrywa grupa, która jako pierwsza poprawnie ułoży domino.

praca w grupach

14 min

domino

Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawicieli wybranych zawodów (e‑materiał: gra edukacyjna, polecenie 1). Nauczyciel odczytuje zdanie z informacją, czym zajmuje się dana osoba. Uczniowie powtarzają zdania.

plenum

Uczniowie otrzymują kartę pracy z zadaniem prawda/fałsz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczniowie podpisują kartę pracy swoimi imionami i rozwiązują zadanie. Następnie przekazują wykonane ćwiczenie parze siedzącej w ławce za ich plecami. Nauczyciel prezentuje poprawne odpowiedzi na tablicy multimedialnej. Uczniowie sprawdzają i w razie potrzeby korygują odpowiedzi kolegów. Następnie karta pracy wraca do właścicieli. Uczniowie zapoznają się z wynikiem swojej pracy.

praca w parach

karta pracy, zabawa w korektora,

ocena koleżeńska

Każda para otrzymuje komplet kart obrazkowych. Nauczyciel prezentuje nagranie. Uczniowie wybierają obrazki pasujące do nagrania. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonanego zadania. W razie potrzeby ponownie prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

karty obrazkowe odpowiadające nagraniu

Faza podsumowująca

Każdy uczeń otrzymuje ilustrację z pustym dymkiem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zadanie polega na wpisaniu pytania: Wer ist das?

praca indywidualna

14 min

karta pracy

W razie trudności nauczyciel przypomina, że na tablicy jest zaprezentowane pytanie.

Każdy uczeń otrzymuje komplet puzzli. Układa obrazek i mówi, co robi osoba na zdjęciu. Reszta klasy powtarza zdanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

puzzle jako wydruk obrazka z e‑materiału

Nauczyciel prezentuje rekwizyty: garnek, pokrywkę, chochlę. Zakłada fartuch kuchenny i miesza w garnku. Uczniowie mówią, jaki to zawód i co robi ta osoba. 

plenum

garnek, fartuch, pokrywka, chochla

Nauczyciel prezentuje nagranie z odgłosami. Uczniowie mówią, jaki to zawód i co robi ta osoba (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Zadanie domowe: uczniowie wybierają jeden z zawodów omawianych na lekcji i przygotowują pracę plastyczną (technika dowolna). Podpisują pracę jednym ze zdań ćwiczonych na lekcji (czynność wykonywana przez przedstawiciela danego zawodu).

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec