Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.4.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wer ist das? / Kto to jest?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o zawodach
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów i rozpoczyna lekcję od burzy mózgów. Dzieci siadają na dywanie nad dużym brystolem. Zapisują znane im nazwy zawodów w języku niemieckim. | plenum | 17 min | brystol, flamastry |
Nauczyciel prezentuje ilustrację z nazwami zawodów i czynnościami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają i powtarzają nazwy zawodów. Sprawdzają, czy na brystolu mają zapisane zawody z ilustracji. W razie potrzeby uzupełniają nazwy. | |||
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z wyżej wymienionymi zawodami. Układa karty na dywanie. Uczniowie zamykają oczy. Nauczyciel chowa jedną kartę. Uczniowie odgadują, czego brakuje. | zabawa Kim | ||
Nauczyciel prezentuje nagranie. Uczniowie słuchają zdań dotyczących czynności wykonywanych przez przedstawicieli zawodów (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają. | |||
Nauczyciel prezentuje wizytówki z nazwami zawodów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie dopasowują do wizytówek odpowiednie obrazki z zawodami. | wizytówki, karty obrazkowe | ||
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Ochotnik układa karty obrazkowe w odpowiedniej kolejności. | karty obrazkowe | ||
Nauczyciel podnosi do góry poszczególne karty obrazkowe i pyta: Wer ist das? Ochotnicy podają nazwę zawodu. | |||
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie pamiętają pytanie, jakie im zadał. Następnie prezentuje trzy karty, z których uczniowie układają zdanie. Uczniowie przepisują je do zeszytów i powtarzają chórem. Nauczyciel przymocowuje pytanie magnesami do tablicy. | cztery karty z rozsypanką wyrazową: 1. Wer, 2. ist, 3. das, 4. ?, służące do utworzenia pytania: Wer ist das? | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej grę jednoręki bandyta. Uczniowie każdorazowo oglądają zdjęcie i napis. Jeden z ochotników odczytuje napis. Pozostali uczniowie decyduje, czy elementy pasują do siebie, wołając chórem: ja lub nein. | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie pracują w małych grupach trzy-, czteroosobowych. Grają w domino. Grupy rywalizują między sobą na czas. Wygrywa grupa, która jako pierwsza poprawnie ułoży domino. | praca w grupach | 14 min | domino |
Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawicieli wybranych zawodów (e‑materiał: gra edukacyjna, polecenie 1). Nauczyciel odczytuje zdanie z informacją, czym zajmuje się dana osoba. Uczniowie powtarzają zdania. | plenum | ||
Uczniowie otrzymują kartę pracy z zadaniem prawda/fałsz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczniowie podpisują kartę pracy swoimi imionami i rozwiązują zadanie. Następnie przekazują wykonane ćwiczenie parze siedzącej w ławce za ich plecami. Nauczyciel prezentuje poprawne odpowiedzi na tablicy multimedialnej. Uczniowie sprawdzają i w razie potrzeby korygują odpowiedzi kolegów. Następnie karta pracy wraca do właścicieli. Uczniowie zapoznają się z wynikiem swojej pracy. | praca w parach | karta pracy, zabawa w korektora, ocena koleżeńska | |
Każda para otrzymuje komplet kart obrazkowych. Nauczyciel prezentuje nagranie. Uczniowie wybierają obrazki pasujące do nagrania. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonanego zadania. W razie potrzeby ponownie prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | karty obrazkowe odpowiadające nagraniu | ||
Faza podsumowująca | |||
Każdy uczeń otrzymuje ilustrację z pustym dymkiem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zadanie polega na wpisaniu pytania: Wer ist das? | praca indywidualna | 14 min | karta pracy W razie trudności nauczyciel przypomina, że na tablicy jest zaprezentowane pytanie. |
Każdy uczeń otrzymuje komplet puzzli. Układa obrazek i mówi, co robi osoba na zdjęciu. Reszta klasy powtarza zdanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | puzzle jako wydruk obrazka z e‑materiału | ||
Nauczyciel prezentuje rekwizyty: garnek, pokrywkę, chochlę. Zakłada fartuch kuchenny i miesza w garnku. Uczniowie mówią, jaki to zawód i co robi ta osoba. | plenum | garnek, fartuch, pokrywka, chochla | |
Nauczyciel prezentuje nagranie z odgłosami. Uczniowie mówią, jaki to zawód i co robi ta osoba (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadanie domowe: uczniowie wybierają jeden z zawodów omawianych na lekcji i przygotowują pracę plastyczną (technika dowolna). Podpisują pracę jednym ze zdań ćwiczonych na lekcji (czynność wykonywana przez przedstawiciela danego zawodu). | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów i rozpoczyna lekcję od burzy mózgów. Dzieci siadają na dywanie nad dużym brystolem. Zapisują znane im nazwy zawodów w języku niemieckim.
plenum
17 min
brystol, flamastry
Nauczyciel prezentuje ilustrację z nazwami zawodów i czynnościami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają i powtarzają nazwy zawodów. Sprawdzają, czy na brystolu mają zapisane zawody z ilustracji. W razie potrzeby uzupełniają nazwy.
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z wyżej wymienionymi zawodami. Układa karty na dywanie. Uczniowie zamykają oczy. Nauczyciel chowa jedną kartę. Uczniowie odgadują, czego brakuje.
zabawa Kim
Nauczyciel prezentuje nagranie. Uczniowie słuchają zdań dotyczących czynności wykonywanych przez przedstawicieli zawodów (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają.
Nauczyciel prezentuje wizytówki z nazwami zawodów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie dopasowują do wizytówek odpowiednie obrazki z zawodami.
wizytówki, karty obrazkowe
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Ochotnik układa karty obrazkowe w odpowiedniej kolejności.
karty obrazkowe
Nauczyciel podnosi do góry poszczególne karty obrazkowe i pyta: Wer ist das? Ochotnicy podają nazwę zawodu.
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie pamiętają pytanie, jakie im zadał. Następnie prezentuje trzy karty, z których uczniowie układają zdanie. Uczniowie przepisują je do zeszytów i powtarzają chórem. Nauczyciel przymocowuje pytanie magnesami do tablicy.
cztery karty z rozsypanką wyrazową: 1. Wer, 2*. ist,* 3*. das*, 4. ?, służące do utworzenia pytania: Wer ist das?
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej grę jednoręki bandyta. Uczniowie każdorazowo oglądają zdjęcie i napis. Jeden z ochotników odczytuje napis. Pozostali uczniowie decyduje, czy elementy pasują do siebie, wołając chórem: ja lub nein.
Faza realizacyjna
Uczniowie pracują w małych grupach trzy-, czteroosobowych. Grają w domino. Grupy rywalizują między sobą na czas. Wygrywa grupa, która jako pierwsza poprawnie ułoży domino.
praca w grupach
14 min
domino
Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawicieli wybranych zawodów (e‑materiał: gra edukacyjna, polecenie 1). Nauczyciel odczytuje zdanie z informacją, czym zajmuje się dana osoba. Uczniowie powtarzają zdania.
plenum
Uczniowie otrzymują kartę pracy z zadaniem prawda/fałsz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczniowie podpisują kartę pracy swoimi imionami i rozwiązują zadanie. Następnie przekazują wykonane ćwiczenie parze siedzącej w ławce za ich plecami. Nauczyciel prezentuje poprawne odpowiedzi na tablicy multimedialnej. Uczniowie sprawdzają i w razie potrzeby korygują odpowiedzi kolegów. Następnie karta pracy wraca do właścicieli. Uczniowie zapoznają się z wynikiem swojej pracy.
praca w parach
karta pracy, zabawa w korektora,
ocena koleżeńska
Każda para otrzymuje komplet kart obrazkowych. Nauczyciel prezentuje nagranie. Uczniowie wybierają obrazki pasujące do nagrania. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonanego zadania. W razie potrzeby ponownie prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
karty obrazkowe odpowiadające nagraniu
Faza podsumowująca
Każdy uczeń otrzymuje ilustrację z pustym dymkiem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zadanie polega na wpisaniu pytania: Wer ist das?
praca indywidualna
14 min
karta pracy
W razie trudności nauczyciel przypomina, że na tablicy jest zaprezentowane pytanie.
Każdy uczeń otrzymuje komplet puzzli. Układa obrazek i mówi, co robi osoba na zdjęciu. Reszta klasy powtarza zdanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
puzzle jako wydruk obrazka z e‑materiału
Nauczyciel prezentuje rekwizyty: garnek, pokrywkę, chochlę. Zakłada fartuch kuchenny i miesza w garnku. Uczniowie mówią, jaki to zawód i co robi ta osoba.
plenum
garnek, fartuch, pokrywka, chochla
Nauczyciel prezentuje nagranie z odgłosami. Uczniowie mówią, jaki to zawód i co robi ta osoba (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
Zadanie domowe: uczniowie wybierają jeden z zawodów omawianych na lekcji i przygotowują pracę plastyczną (technika dowolna). Podpisują pracę jednym ze zdań ćwiczonych na lekcji (czynność wykonywana przez przedstawiciela danego zawodu).
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0