Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ astrefowych czynników przyrodniczych na modyfikowanie zjawisk strefowych na Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
Podstawa programowa
XVII. Strefowość środowiska przyrodniczego na Ziemi: strefowość zjawisk przyrodniczych, specyfika środowiska przyrodniczego w strefach równikowej, zwrotnikowych, podzwrotnikowych, umiarkowanych i polarnych, współzależność elementów środowiska przyrodniczego, astrefowe czynniki przyrodnicze modyfikujące zjawiska strefowe.
Uczeń:
5) wyjaśnia wpływ astrefowych czynników przyrodniczych na modyfikowanie zjawisk strefowych na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia astrefowe elementy środowiska przyrodniczego,
omawia wpływ czynników astrefowych na modyfikowanie zjawisk strefowych na Ziemi,
odróżnia zjawiska i procesy strefowe od astrefowych i formułuje ogólne prawidłowości ich występowania.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, atlas, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Makowski J., Geografia fizyczna świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu lekcji: omówienie/przypomnienie zjawisk strefowości i astrefowości na Ziemi, ich przyczyn oraz najważniejszych relacji przyczynowo‑skutkowych między komponentami środowiska; pytania sprawdzające poziom przygotowania uczniów.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego i wykonanie poleceń zawartych w tej części e‑materiału, a następnie przedstawienie rezultatów pracy na forum klasy.
Wyświetlenie na ekranie filmu edukacyjnego dotyczącego wpływu astrefowych czynników przyrodniczych na modyfikowanie zjawisk strefowych na Ziemi; po zakończeniu projekcji filmu uczniowie wykonują polecenia zawarte w tej częsci e‑materiału.
Przedstawienie rezultatów pracy przez wybranych uczniów (zgłaszających się lub wskazanych przez nauczyciela) na forum klasy.
Podanie przykładów wpływu astrefowych czynników przyrodniczych na modyfikowanie zjawisk strefowych na Ziemi.
Sformułowanie najważniejszych związków przyczynowo‑skutkowych.
Wskazanie konkretnych regionów świata, w których najsilniej zaznacza się wpływ astrefowych czynników na zjawiska strefowe; podanie przykładów niewymienionych w filmie.
Nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia.
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z e‑materiału dotyczących wpływu astrefowych czynników przyrodniczych na modyfikowanie zjawisk strefowych.
Przedstawienie rezultatów pracy przez wybranych uczniów (zgłaszających się lub wskazanych przez nauczyciela) na forum klasy.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących wpływu astrefowych czynników przyrodniczych na modyfikowanie zjawisk strefowych i istniejących związków przyczynowo‑skutkowych.
Sporządzenie notatki w zeszycie przedmiotowym zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z e‑materiału.
Praca pisemna – studium przypadku dowolnie wybranego regionu nieomawianego podczas lekcji; zakres opracowania: wpływ astrefowych czynników przyrodniczych na modyfikowanie zjawisk strefowych, sporządzenie schematu (lub mapy myśli, gałęzi logicznego myślenia) przedstawiającego najważniejsze związki przyczynowo‑skutkowe.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafiki zawarte w e‑materiale i film edukacyjny mogą być wykorzystane podczas innych lekcji dotyczących zróżnicowania środowiska (krajobrazu) Ziemi zarówno w ujęciu komponentowym (bloki tematyczne: atmosfera, hydrosfera, pedosfera, biosfera), jak i kompleksowym (charakterystyka środowiska różnych regionów fizycznogeograficznych, relacje między komponentami środowiska). Uczeń może także wykorzystać e‑materiał do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy w domu oraz w czasie lekcji mających na celu powtórzenie materiału dotyczącego zjawisk strefowości i astrefowości na Ziemi.