Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Architektura grecka i sztuki plastyczne

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
III. Świat starożytnych Greków. Uczeń:
5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia rozwój sztuki greckiej w czasach antycznych;

  • opisuje greckie style architektoniczne;

  • wskazuje różnice między grecką ceramiką czarnofigurową a czerwonofigurową;

  • wyjaśnia, jak zmieniała się antyczna rzeźba grecka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Architektura grecka i sztuki plastyczne”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Prowadzący poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do omówienia planowanego przebiegu lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Wskazani przed lekcją uczniowie prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniając ich wypowiedzi.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie zapoznają się z nagraniem i wykonują indywidualnie polecenie nr 3: „Rozstrzygnij, w jaki sposób odkrycie archeologów i rekonstrukcja posągu mogą zmienić nasze wyobrażenie dotyczące antycznych rzeźb”. Po ustalonym czasie wskazana osoba (albo ochotnik) prezentuje propozycję swojej odpowiedzi, pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel może dopytywać uczniów, z jakimi dziełami kojarzą antyczną rzeźbę grecką i jakie jej elementy wskazaliby jako najistotniejsze.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta treśćpolecenia nr 2:”Wyjaśnij, jaką rolę odgrywała ceramika w sztuce i życiu codziennym Greków” i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie odtworzony. Uczniowie zapoznają się z filmem, a następnie w dwójkach opracowują odpowiedź. Wybrana para uczniowska przedstawia ją na forum klasy, inni uczniowie mogą dopowiadać ważne według nich informacje, a nauczyciel weryfikuje jej poprawność. W podobny sposób uczniowie wykonują kolejne polecenie, opisując znaczenie antycznej sztuki użytkowej dla współczesnych badaczy.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczeń 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują je wspólnie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

  2. Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów podczas zajęć, wskazując jej mocne i słabe strony. Ocenia także przedstawione na początku prezentacje uczniowskie.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 3, 4, 5 i 6 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012.

D. Musiał, Świat grecki. Od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008.

Pauzaniasz, Wędrówki po Helladzie, ks. V, rozdz. 10,  przekł. J. Nimirska‑Pliszczyńska, Wrocław‑Warszawa 1968.

**Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z obu filmami, aby przygotować się do późniejszej pracy.