| |
| |
| Prezentacja graficzna charakterystyki prądowo‑napięciowej |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6)tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7)wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 6) analizuje charakterystykę prądowo‑napięciową elementów obwodu (zgodną lub niezgodną z prawem Ohma). |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
tłumaczy, jak zaprezentować dane doświadczalne uzyskane podczas wyznaczania charakterystyki prądowo‑napięciowej elementu,
wymienia sposoby zwiększenia czytelności i przejrzystości graficznego przedstawienia danych doświadczalnych,
wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozwiązania problemów i zadań.
|
| |
| |
| |
| grafika interaktywna, zestaw zadań |
| e‑materiał: „Prezentacja graficzna charakterystyki prądowo napięciowej” |
|
|
Zaciekawienie uczniów według części „Czy to nie ciekawe?”. Uzgodnienie z uczniami celów do osiągnięcia na lekcji oraz zadań do wykonania. Sugerowane zadanie: „Dane uzyskane podczas wykonywania charakterystyki prądowo‑napięciowej dostępne są w tabeli. Przedstawcie je graficznie w najbardziej czytelny sposób. Oceniane będą:
czytelność grafiki jako całości,
łatwość odczytywania kluczowych danych,
poglądowość,
estetyka wykonania.”
|
|
Uczniowie dzielą się na grupy i ustalają podział ról oraz plan działania. Uczniowie mogą korzystać z dowolnych źródeł i materiałów, sugeruje się zapoznanie się z grafiką interaktywną, stanowiącą część e‑materiału. Uczniowie podejmują decyzję dotyczącą tego, jak zostanie wykonane przez nich zadanie zaproponowane podczas fazy wprowadzającej. Uczniowie przystępują do pracy. Przez cały czas nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. |
|
Uczniowie biorący udział w lekcji oceniają prace wszystkich grup przyznając punkty w każdej z ustalonych podczas fazy wprowadzającej kategorii. Uczniowie, dyskutując ze sobą i z nauczycielem, dokonują ewaluacji pracy swojej grupy, odnosząc się przy tym do postawionych sobie celów lekcji. Ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika może zostać zastosowana na każdej lekcji poświęconej graficznej prezentacji wyników doświadczeń. |