Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Adresowanie komórek w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz różne zastosowania adresowania mieszanego i bezwględnego.
Przeanalizujesz, jak dobierać typ adresowania w zależności od potrzeb.
Użyjesz różnych sposobów adresowania w formułach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o znalezienie w różnych źródłach informacji na temat adresowania komórek w arkuszach kalkulacyjnych.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba przedstawia krótko informacje, które zapamiętała z przeczytanych materiałów. Inna osoba wyjaśnia, czy informacje, z którymi zapoznali się w domu były tożsame z przeczytanymi obecnie treściami.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobierają załączniki z sekcji „Przeczytaj”. Następnie klasa zostaje podzielona na dwa zespoły. Jedna grupa pracuje z plikiem w formacie xls, druga - ods. Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele zespołów przedstawiają wykonane prace. W ten sposób uczniowie porównają działania obu arkuszy kalkulacyjnych.
Praca z multimedium. Nauczyciel przechodzi do sekcji multimedialnej. Prosi uczestników zajęć o przeanalizowanie prezentacji, a następnie o wykonanie polecenia dołączonego do sekcji multimedialnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑4. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Adresowanie komórek w arkuszu kalkulacyjnym”.