Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Historia

Temat: Przemiany w Chinach. Korea Północna

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LI. Świat po II wojnie światowej. Początek zimnej wojny. Uczeń:
4) opisuje przyczyny rozpadu koalicji antyhitlerowskiej i wyjaśnia genezę zimnej wojny (z uwzględnieniem wojny w Korei);
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
V. Świat i Polska w latach 1980‑1991. Uczeń:
4) charakteryzuje zmiany zachodzące w Chinach po śmierci Mao Zedonga (rządy Deng Xiaopinga i początek ,,państwowego kapitalizmu'');
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
LI. Świat po II wojnie światowej. Początek zimnej wojny. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) omawia przemiany w Chinach po II wojnie światowej; charakteryzuje system maoistowski;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje, co po 1989 r. działo się w państwach komunistycznych w Azji;

  • wyjaśnia zmiany w chińskiej gospodarce i polityce;

  • wymienia powody, dla których w Korei Północnej nie powstała opozycja wobec komunistycznego reżimu;

  • charakteryzuje zagrożenia dla świata związane z relacjami między Koreą Północną i Koreą Południową.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć oraz celów znajdujących sie we wprowadzeniu. Omawia planowany przebieg lekcji.

  2. Prowadzący inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Pyta uczniów o ich skojarzenia ze współczesnymi Chinami oraz Koreą Północną. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Prezentacja multimedialna”). Nauczyciel czyta polecenie nr 2: „Przeanalizuj godło Koreańskiej Republiki Ludowo‑Demokratycznej i wymień te jego elementy, które wskazują na związki Korei Północnej z ideologią komunistyczną” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w prezentacji multimedialnej. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją. W podobny sposób uczniowie wykonują kolejne polecenie, porównując przemiany gospodarcze w Korei Północnej i Chinach na przełomie XX i XXI wieku.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel poleca uczniom, aby podzielili się na 4‑osobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi do poleceń. Otwarza oba filmy, prosząc jednocześnie, aby uczniowie w trakcie ich emisji wynotowywali najważniejsze ich zdaniem informacje. Następnie uczniwoie w grupach wykonują polecenie nr 3: „Określ, czy w Chińskiej Republice Ludowej radykalne zmiany gospodarcze pociągnęły za sobą zmiany ustroju politycznego. Odpowiedź uzasadnij”. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.

  4. Prowadzący, nawiązując do polecenia nr 5, zadaje uczniom pytanie: Jak wygląda sytuacja polityczna i relacje między obiema Koreami? Czy uważacie, że napięcie między Koreą Północną a Koreą Południową jest zagrożeniem dla całego świata? Dlaczego? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje wraz z argumentacją.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Przemiany w Chinach. Korea Północna” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Na zakończenie nauczyciel omawia przebieg lekcji i dokonuje oceny pracy grup uczniowskich.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Davin D., Mao Zedong, tłum. E. Spirydowicz, Warszawa 2000.

Polit J., Chiny, Warszawa 2004.

Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2012.

Wielka Historia Świata, t. 12, Od drugiej wojny światowej do XXI wieku, pod red. nauk. W. Rojka, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z informacjami zawartymi w prezentacji oraz obu filmach, aby przygotować się do późniejszej pracy.