Scenariusz zajęć

Autor: Wioleta Kopek‑Putała

Przedmiot: chemia

Temat lekcji: Reakcje charakterystyczne anionów: bromowych, chlorkowych oraz jodowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Wymagania ogólne

Zakres podstawowy i rozszerzony

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych z zastosowaniem podstaw metody naukowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • klasyfikuje aniony do grup analitycznych wg Bunsena;

  • omawia reakcje charakterystyczne wybranych anionów I grupy analitycznej (chlorkowy, bromkowy oraz jodkowy);

  • wykonuje reakcje wybranych anionów I grupy analitycznej z jonami AgIndeks górny + oraz BaIndeks górny 2+;

  • wykonuje reakcje charakterystyczne wybranych anionów: chlorkowy, bromkowy oraz jodkowy;

  • zapisuje równania reakcji charakterystycznych anionów: chlorkowy, bromkowy oraz jodkowy.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • wirtualne laboratorium;

  • eksperyment - pokaz uczniowski;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • rzutnik multimedialny;

  • pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak wykryć obecność jonu w próbce?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów – nauczyciel zadaje pytania: Ile jest grup analitycznych anionów? Który gaz ma charakterystyczny, ostry, duszący zapach?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe, rozdaje karty pracy (materiał pomocniczy) i przydziela jeden anion do analizy. Nauczyciel czuwa nad tym, aby wszystkie jony były równomiernie reprezentowane w klasie.

  2. Wirtualne laboratorium – możliwość obserwacji barwy powstałych osadów, możliwość zobaczenia zapisu równania reakcji. Po wybraniu zadaniem uczniów jest przeprowadzenie analizy anionu w wirtualnym laboratorium zgodnie z instrukcję zawartą w medium oraz uzupełnienie kart pracy, zapisanie równań reakcji chemicznych przeprowadzanych analiz. Nauczyciel czuwa nad poprawnością analiz w grupach.

  3. Po wykonaniu zadania następuje rotacja w grupach tak, aby w nowo powstałych grupach znalazł się przedstawiciel każdego jonu.

  4. Po skończonej pracy na forum klasy liderzy grup sprawozdają efekty z analizy, a nauczyciel kontroluje poprawność merytoryczną.

  5. Eksperyment – pokaz uczniowski. Nauczyciel wybiera 3 uczniów do roli asystenta. Każdy z nich będzie identyfikował na forum klasy wskazany anion wg instrukcji z wirtualnego laboratorium: uczeń 1 – identyfikacja jonów chlorkowych; uczeń 2 – identyfikacja jonów jodkowych; uczeń 3 – identyfikacja jonów bromkowych. Nauczyciel przygotowuje odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny i odczynniki chemiczne (roztwory: chlorku sodu, bromku potasu, jodku potasu, azotanu(V) srebra(I), chlorku baru, azotanu(V) ołowiu(II)) oraz monitoruje pracę asystentów, wspiera ich.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Jak dzielą się aniony na grupy analityczne wg Bunsena? Na czym polega analiza jakościowa?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia z e- materiału – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium można zastosować podczas tematów z reakcji anionów z jonami AgIndeks górny + oraz BaIndeks górny 2+, jako formę częściowego podsumowania wiadomości z analizy jonów lub podczas określania jak wykryć obecność anionu w próbce.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak dzielą się aniony na grupy analityczne wg Bunsena?

  • Na czym polega analiza jakościowa?

  1. Nauczyciel do pokazu uczniowskiego przygotowuje sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne wg instrukcji w wirtualnym laboratorium.

  2. Karta pracy ucznia:

R1336z2QeIuHP

Plik PDF o rozmiarze 97.66 KB w języku polskim