Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Jakie reakcje termojądrowe zachodzą w masywnych gwiazdach? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped‑classroom, nauczanie problemowe |
Metody nauczania: | wypowiedzi uczniów |
Formy zajęć: | praca wspólna całej klasy |
Środki dydaktyczne: | tablica, dostęp do internetu, komputer z rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Reakcje termojądrowe zachodzące w gwiazdach – cykl protonowy” i „Ewolucja gwiazd”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Materiał należy połączyć z lekcją o gwiazdach oraz cyklu protonowym (wodorowym) w gwiazdach. Dodatkowo można wprowadzić materiał o ewolucji gwiazd, w którym zaznacza się na jakich etapach ewolucji dominują konkretne cykle. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prezentuje uczniom diagram Hertzprunga‑Russella, na którym zaznaczone są linie jednakowych mas, obrazujący rodzaje gwiazd. Pokazuje gdzie jest ciąg główny. Uczniowie mają za zadanie zidentyfikować, na którym etapie ewolucji, w którym miejscu na diagramie HR znajduje się gwiazda, której dominującą energią jest energia pochodząca z cyklu pp, a gdzie cyklu CNO. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują przygotowaną przez nauczyciela kartkówkę – może to być jedno pytanie, inne dla każdego ucznia. Uczniowie mogą korzystać z informacji zapisanych wcześniej na tablicy oraz z własnych notatek. Następnie uczniowie przekazują sobie wzajemnie własne odpowiedzi i sprawdzają rozwiązania kolegi lub koleżanki. Dokonują opisowej oceny odpowiedzi – co było dobrze, co było źle i dlaczego. Po lekcjach nauczyciel sprawdza zarówno odpowiedzi jak i ocenianie danej „kartkówki”. Przykładowe pytania w kartkówce:
| |
Praca domowa: | |
Zadania sprawdzające 1‑5 dla obu poziomów. Zadania 6‑8 dla poziomu rozszerzonego lub dla chętnych z poziomu podstawowego. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów w domu, dla zapoznania się z nietypowym zjawiskiem. Nauczyciel może je wykorzystać na lekcji,w celu pokazania uniwersalnych (pozaprzedmiotowych) zastosowań pojęcia bifurkacja. |