Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie przedziałów do opisu rozwiązań nierówności
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej.
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
3) rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapisuje rozwiązanie nierówności w postaci przedziału i zaznacza je na osi liczbowej
zapisuje w postaci nierówności przedział przedstawiony na osi liczbowej
zapisuje zbiór rozwiązań nierówności podwójnej oraz układu nierówności
zapisuje nierówność, której rozwiązaniem jest dany przedział
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego
konkurs zadaniowy w grupach
Formy pracy:
praca w parach
praca indywidualna
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie w parach zasady rozwiązywania nierówności liniowych oraz działań na przedziałach.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz film samouczek.
Uczniowie konsultują z nauczycielem pojawiające się, a następnie wykonują indywidualnie polecenia umieszczone pod medium bazowym.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. W każdej grupie uczniowie losują zadania z puli za dwa, trzy i cztery punkty. Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia interaktywne lub przygotować dodatkowe zadania.
W każdej grupie uczeń, który zdobędzie największą liczbę punktów, otrzymuje ocenę z aktywności.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Przedziały liczbowe. Przedziały jako zbioryPrzedziały liczbowe. Przedziały jako zbiory
Równania i nierówności liczbowe. Przedziały liczboweRównania i nierówności liczbowe. Przedziały liczbowe
Wskazówki metodyczne:
Multimedium może być wykorzystane przez uczniów jako pomoc przy rozwiązywaniu ćwiczeń interaktywnych. Może być również pomocne przy utrwalaniu w domu wiadomości z lekcji.